Dit is de ontwikkelsite van de digitale tool Entree (versie 0.9 vanaf 1 juli 2022)

Achtergrond

Drempelloze instroom: verschil tussen versies

Regel 28: Regel 28:
 
scholen voor praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) hun deel  
 
scholen voor praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) hun deel  
 
in de maatschappelijke opdracht om perspectief te bieden aan studenten die niet  
 
in de maatschappelijke opdracht om perspectief te bieden aan studenten die niet  
eerder een onderwijsdiploma behaalden.
+
eerder een onderwijsdiploma behaalden.<br>
 +
(Overgenomen uit [https://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/onderwijsinspectie/documenten/rapporten/2018/06/27/themaonderzoek-entreeopleidingen/toegankelijke-versie-Rapport%20themaonderzoek%20entreeopleidingen.pdf Themaonderzoek Entreeopleidingen] (Inspectie van het Onderwijs))
  
 
[[Categorie:Onderzoek en ontwikkeling]]
 
[[Categorie:Onderzoek en ontwikkeling]]
 
[[Categorie:Thema's]]
 
[[Categorie:Thema's]]

Versie van 9 nov 2021 01:04

Praktische informatiePraktijkvoorbeeldenBronnen en artikelenBegrippen en trefwoordenStelselinformatieCijfers en feitenWet- en regelgevingOnderzoek en ontwikkelingBeleidToolmenubasis.drawio.svg

Achtergrondartikel - Drempelloze instroom

De Inspectie van het Onderwijs voerde in 2017-2018 een inventariserend onderzoek uit naar entreeopleidingen, opleidingen die zijn bedoeld voor studenten zonder diploma van het voortgezet onderwijs (vo). Met de uitkomsten willen we bijdragen aan de betekenis van het onderwijs voor deze vaak kwetsbare groep1. Dit doen we door onze inzichten te delen en aanbevelingen te formuleren voor beleidsmakers, uitvoerders en inspectie. Het doel van het onderzoek is om een eerste inzicht te krijgen in de betekenis van het entreeonderwijs voor het loopbaanperspectief van de circa 13.000 studenten die nu ingeschreven staan in entreeopleidingen. De onderzoeksvragen daarbij zijn:

  • Welke doelgroepen zien we in entreeonderwijs? Wat weten we van de instroom, de uitkomst en het vervolg op entreeopleidingen?
  • Vergroot het aangeboden onderwijs de kansen van studenten, en welke belemmeringen en risico’s bestaan er?
  • Wat is de bestuurlijke en organisatorische constellatie waarin entreeopleidingen functioneren?
  • Welke rol spelen relevante partijen in het netwerk van de entreeopleidingen?

Aanleiding en achtergrond

Entreeopleidingen zijn in 2014 in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) geïntroduceerd ter vervanging van de mbo-niveau 1-assistentenopleidingen. Ze bereiden studenten zonder diploma van het voortgezet onderwijs voor op de arbeidsmarkt of op doorstroom naar mbo-niveau 2. Daarmee maken ze deel uit van het maatschappelijk vangnet voor kwetsbare (jonge) mensen. Het entreeonderwijs is nog jong en volop in ontwikkeling. Ook het maatschappelijk speelveld rond entree is stevig in beweging. Zo ligt sinds de decentralisatie van (jeugd)zorg en arbeid bij de gemeenten een belangrijke rol en opgave in de ondersteuning van hen die niet vanzelf participeren in de maatschappij, gezamenlijk met het (regionale) onderwijs en andere maatschappelijke organisaties in de regio. Met het verzorgen van de entreeopleidingen vervullen mbo-onderwijsinstellingen en scholen voor praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) hun deel in de maatschappelijke opdracht om perspectief te bieden aan studenten die niet eerder een onderwijsdiploma behaalden.
(Overgenomen uit Themaonderzoek Entreeopleidingen (Inspectie van het Onderwijs))