Onderwijs: verschil tussen versies
k (Tekst vervangen - "</div></div>" door "</div></div></div>") |
k (Tekst vervangen - "{{Naastgebied}}" door "{{Verwijzingen}}") |
||
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{ | + | {{Modelplaat}}</div><br> |
− | </div> | + | |
− | {{ | + | {{Haalinleidingop}} |
+ | </div> | ||
+ | {{Verwijzingen}} | ||
+ | {{#set: status=concept}} | ||
+ | {{#set: datum=2022/04/01}} | ||
+ | {{#set: bouwsteen=perspectief}} | ||
+ | |||
+ | {{#set: maakdatum={{Vandaag}}}} | ||
[[Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen]] | [[Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen]] |
Huidige versie van 16 apr 2022 om 00:26
Onderwijs
In deze invalshoek gaat het om
- aanbieden en organiseren van onderwijs
- het (doen) volgen er van
- het begeleiden van studenten
- het bepalen aan de hand van formatieve beoordeling van een onderdeel of een student kan deelnemen aan examinering voor dat onderdeel.
Externe bronnen
- Keuzedelen voor remediëring? Spiekbriefje van het Kennispunt Onderwijs en Examinering
- Anders verantwoorden van de diplomabeslissing Onderzoek over andere manieren van verantwoorden van de diplomabeslissing (IVA)
- Bpv protocol Door SBB geactualiseerde versie van april 2021.
- Competenties om door te stromen naar niveau 2 Vraag/antwoord Kennisrotonde:Welke persoonlijke competenties moet een entreestudent hebben ontwikkeld om succesvol te kunnen instromen in een opleiding op mbo-niveau 2?
- Beleidsonderzoek jongeren met afstand tot arbeidsmarkt Interdepartementaal beleidsonderzoek: Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt in beeld
- Keuzedelen in de Entree Spiekbriefje van Kennispunt Onderwijs en Examinering
- Optimale uitvoering BPV Dit document informeert u over de rol van het onderwijs in het bpv-protocol en bevat praktische tips voor succesvol praktijkleren.
- Website Landelijk expertisepunt LOB Website met informatie over wet- en regelgeving van LOB in het mbo.
- Rekeneisen voor het mbo (advies 2020) Advies uit 2020 over de rekeneisen in het mbo van de Expertgroep Herijking Rekeneisen mbo
- Wat is het bindend studieadvies in het mbo? Informatie van de rijksoverheid over BSA
- SBB webinar Begeleiden op maat 45 minuten bespreking hoe studenten te begeleiden voor praktijkopleiders. NB Er wordt gevraagd een (gratis) account aan te maken.
- Wat werkt bij praktijksimulaties in de leeromgeving Uitgewerkt antwoord op Kennisrotonde
- Servicedocument praktijkovereenkomst 2021-2022 Actueel servicedocument van de MBO Raad
- Bpv handboek voor de begeleiding van studenten met extra ondersteuningsbehoefte Praktische handreiking in het kader van passend onderwijs
- Brochure Ruimte in regels Brochure uit 2020 van Ministerie van OCW
- Wetsartikel over BSA In dit artikel staat dat in de Entree (als 1- jarige opleiding) een BSA uiterlijk 4 maanden na aanvang gegeven moet worden.
- Handreiking LLO - MBO certificaten
- Iedere entree student kan een stapje vooruit Nieuwsbrief CEM over rekenen en Entree
- MBO certificaat Een mbo-certificaat is het bewijs dat een student een door OCW vastgesteld onderdeel van een mbo-opleiding heeft behaald. De mbo-certificaten zijn vooral bedoeld voor bij-, op- en omscholing van werkenden en werkzoekenden. Met als doel dat zij breder inzetbaar worden en/of weer voldoen aan de nieuwe eisen van een veranderd beroep. In de Regeling certificaten middelbaar beroepsonderwijs is opgenomen aan welke beroepsgerichte onderdelen en keuzedelen een certificaat is verbonden. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (augustus 2022)
- Ruimte in Regels In de brochure wordt onder meer ingegaan op de mogelijkheden voor maatwerk bij de bol en bbl, de derde leerweg, examinering, certificaten en verklaringen en financieringsmogelijkheden.
- BPV en stage Algemene informatie over leren in de praktijk. De beroepspraktijkvorming (bpv) bij een leerbedrijf, ook wel de leerbaan of stage genoemd, is een verplicht onderdeel van iedere mbo-opleiding.
- Urennorm onderwijstijd en bpv De minimale urennorm voor onderwijs en bpv in BOL en BBL bij de Entree
- Stagemarkt Website om erkende leerbedrijven te vinden voor de BPV
- Praktijkovereenkomst (POK of BPVO) Servicedocument van de MBO raad met tips over de praktijkovereenkomst die nodig is voor de BPV
- Samen werk maken van de arbeidsroute Entree Deze handreiking neemt je mee langs de route die de entreestudent aflegt vanaf de start van de opleiding tot aan het hebben van een baan.
- Kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt Een uitgave van het Nederlands Jeugd Instituut. Op het thema aansluiting Entree naar Arbeidsmarkt geeft de brochure handvatten voor Gemeenten en MBO om regionale samenwerking te verstevigen en effectief te maken.
- Formatief evalueren van Nederlands in het mbo Veel Entreestudenten beginnen hun opleiding met een leerachterstand bij taal. In hoofdstuk 3 van deze handleiding staan 10 uitgewerkte, formatieve taalopdrachten die snel en gericht inzicht geven in de achterstanden van de studenten. Op basis hiervan kan onderwijs op maat worden ingezet. De toetstechnieken zijn ontwikkeld door onderzoekers van ITTA, Universiteit Utrecht en ECBO en vallen onder het NRO-project ‘Grip op leerpotentieel’.
- Vuistregels voor betere taalprestaties Basisinformatie, vuistregels om te hanteren bij taallessen. Met name voor beginnende docenten handig
- Rekenkaarten Cooperatie Examens MBO De rekenkaarten zijn ontwikkeld door de Coörporatie Examens MBO. De kaarten zijn bedoeld als hulpmiddel voor studenten bij het nieuwe rekenen (augustus 2022). In dit document worden de achtergrond en de gemaakte keuzes voor de kaarten verantwoord. De kaarten zelf zijn te vinden via cem_rekenkaarten_2022_v02.pdf (examensmbo.nl)
- Onderwijs aan NT-2 ers, een Servicedocument van de MBOraad Dit document gaat in op het feit dat er steeds meer NT2-studenten het mbo instromen. Ook Entree heeft hiermee te maken. Het document biedt informatie over de examinering Nederlands, extra tijd voor taal, handreikingen t.a.v. taalbeleid en financieringsmogelijkheden voor taal. Via diverse links wordt dieper op deze thema's ingegaan.