Drempelloze instroom: verschil tussen versies
(8 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{ | + | {{Achtergrond|2018}}{{Tip|Regels}} |
''(Overgenomen uit [https://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/onderwijsinspectie/documenten/rapporten/2018/06/27/themaonderzoek-entreeopleidingen/toegankelijke-versie-Rapport_themaonderzoek_entreeopleidingen.pdf Themaonderzoek Entreeopleidingen] (Inspectie van het Onderwijs))'' | ''(Overgenomen uit [https://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/onderwijsinspectie/documenten/rapporten/2018/06/27/themaonderzoek-entreeopleidingen/toegankelijke-versie-Rapport_themaonderzoek_entreeopleidingen.pdf Themaonderzoek Entreeopleidingen] (Inspectie van het Onderwijs))'' | ||
Regel 6: | Regel 6: | ||
uit naar entreeopleidingen, opleidingen die zijn bedoeld voor studenten zonder | uit naar entreeopleidingen, opleidingen die zijn bedoeld voor studenten zonder | ||
diploma van het voortgezet onderwijs (vo). Met de uitkomsten willen we bijdragen | diploma van het voortgezet onderwijs (vo). Met de uitkomsten willen we bijdragen | ||
− | aan de betekenis van het onderwijs voor deze vaak kwetsbare | + | aan de betekenis van het onderwijs voor deze vaak kwetsbare groep. Dit doen we |
door onze inzichten te delen en aanbevelingen te formuleren voor beleidsmakers, | door onze inzichten te delen en aanbevelingen te formuleren voor beleidsmakers, | ||
uitvoerders en inspectie. Het doel van het onderzoek is om een eerste inzicht te | uitvoerders en inspectie. Het doel van het onderzoek is om een eerste inzicht te | ||
Regel 16: | Regel 16: | ||
*Wat is de bestuurlijke en organisatorische constellatie waarin entreeopleidingen functioneren? | *Wat is de bestuurlijke en organisatorische constellatie waarin entreeopleidingen functioneren? | ||
*Welke rol spelen relevante partijen in het netwerk van de entreeopleidingen? | *Welke rol spelen relevante partijen in het netwerk van de entreeopleidingen? | ||
− | </div></div> | + | </div></div></div> |
<h4>Aanleiding en achtergrond</h4> | <h4>Aanleiding en achtergrond</h4> | ||
Entreeopleidingen zijn in 2014 in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) | Entreeopleidingen zijn in 2014 in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) | ||
Regel 32: | Regel 32: | ||
in de maatschappelijke opdracht om perspectief te bieden aan studenten die niet | in de maatschappelijke opdracht om perspectief te bieden aan studenten die niet | ||
eerder een onderwijsdiploma behaalden.<br> | eerder een onderwijsdiploma behaalden.<br> | ||
− | |||
− | [[Categorie: | + | [[Categorie:Artikel]] |
− |
Huidige versie van 25 apr 2022 om 09:08
(Overgenomen uit Themaonderzoek Entreeopleidingen (Inspectie van het Onderwijs))
De Inspectie van het Onderwijs voerde in 2017-2018 een inventariserend onderzoek uit naar entreeopleidingen, opleidingen die zijn bedoeld voor studenten zonder diploma van het voortgezet onderwijs (vo). Met de uitkomsten willen we bijdragen aan de betekenis van het onderwijs voor deze vaak kwetsbare groep. Dit doen we door onze inzichten te delen en aanbevelingen te formuleren voor beleidsmakers, uitvoerders en inspectie. Het doel van het onderzoek is om een eerste inzicht te krijgen in de betekenis van het entreeonderwijs voor het loopbaanperspectief van de circa 13.000 studenten die nu ingeschreven staan in entreeopleidingen. De onderzoeksvragen daarbij zijn:
- Welke doelgroepen zien we in entreeonderwijs? Wat weten we van de instroom, de uitkomst en het vervolg op entreeopleidingen?
- Vergroot het aangeboden onderwijs de kansen van studenten, en welke belemmeringen en risico’s bestaan er?
- Wat is de bestuurlijke en organisatorische constellatie waarin entreeopleidingen functioneren?
- Welke rol spelen relevante partijen in het netwerk van de entreeopleidingen?
Aanleiding en achtergrond
Entreeopleidingen zijn in 2014 in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo)
geïntroduceerd ter vervanging van de mbo-niveau 1-assistentenopleidingen. Ze
bereiden studenten zonder diploma van het voortgezet onderwijs voor op de
arbeidsmarkt of op doorstroom naar mbo-niveau 2. Daarmee maken ze deel uit van
het maatschappelijk vangnet voor kwetsbare (jonge) mensen. Het entreeonderwijs
is nog jong en volop in ontwikkeling. Ook het maatschappelijk speelveld rond entree
is stevig in beweging. Zo ligt sinds de decentralisatie van (jeugd)zorg en arbeid bij
de gemeenten een belangrijke rol en opgave in de ondersteuning van hen die niet
vanzelf participeren in de maatschappij, gezamenlijk met het (regionale) onderwijs
en andere maatschappelijke organisaties in de regio.
Met het verzorgen van de entreeopleidingen vervullen mbo-onderwijsinstellingen en
scholen voor praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) hun deel
in de maatschappelijke opdracht om perspectief te bieden aan studenten die niet
eerder een onderwijsdiploma behaalden.