Dit is de ontwikkelsite van de digitale tool Entree (versie 0.9 vanaf 1 juli 2022)

Lezen

Examineren: verschil tussen versies

Regel 11: Regel 11:
 
{{Info van}}
 
{{Info van}}
  
'''Examinering van Rekenen''' Voor Rekenen zijn per augustus 2022 nieuwe eisen van kracht. Dat heeft ook gevolgen voor de wijze van examineren. Voor Entree studenten geldt het volgende:  
+
'''Examinering van Rekenen''' <br>
 +
Voor Rekenen zijn per augustus 2022 nieuwe eisen van kracht. Dat heeft ook gevolgen voor de wijze van examineren. <br>
 +
Voor Entree studenten geldt het volgende:  
 
- Voor de entreeopleiding zijn geen aparte rekeneisen geformuleerd.
 
- Voor de entreeopleiding zijn geen aparte rekeneisen geformuleerd.
-Voor entreeopleidingen wordt daarom middels dit besluit bepaald dat:
+
- Voor entreeopleidingen is daarom in het besluit bepaald dat:
  
 
• de rekenontwikkeling in beeld moet worden gebracht. Dit kan op allerlei manieren vorm krijgen, bijvoorbeeld door het bijhouden van een portfolio gedurende de opleiding. De mbo-instelling kiest voor een aanpak die past bij de individuele student.
 
• de rekenontwikkeling in beeld moet worden gebracht. Dit kan op allerlei manieren vorm krijgen, bijvoorbeeld door het bijhouden van een portfolio gedurende de opleiding. De mbo-instelling kiest voor een aanpak die past bij de individuele student.

Versie van 9 sep 2022 10:21

Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of deze voldoet aan de exameneisen. De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen. Mogelijke stappen:

  1. Bepaal welke rollen en taken er zijn bij het organiseren, uitvoeren en beoordelen van het examen en beleg deze taken.
  2. Plan en organiseer het examen volgens de in het examenmateriaal beschreven examencondities. Werk hierbij, indien van toepassing, goed samen met het bedrijfsleven. Als de uitvoering in de praktijk plaatsvindt, raadpleeg dan de servicedocumenten Examinering in de beroepspraktijk; hulpvragen, Examinering in de beroepspraktijk; dilemma’s, en de checklist Examensetting en afnamecondities.
  3. Nodig de student uit voor het afleggen van het examen.
  4. Voer het examen uit.
  5. Evalueer het proces van het uitvoeren van de examens. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast.

Bron: Procesarchitectuur Examinering


Onderdeel van: Examineren

Examinering van Rekenen
Voor Rekenen zijn per augustus 2022 nieuwe eisen van kracht. Dat heeft ook gevolgen voor de wijze van examineren.
Voor Entree studenten geldt het volgende: - Voor de entreeopleiding zijn geen aparte rekeneisen geformuleerd. - Voor entreeopleidingen is daarom in het besluit bepaald dat:

• de rekenontwikkeling in beeld moet worden gebracht. Dit kan op allerlei manieren vorm krijgen, bijvoorbeeld door het bijhouden van een portfolio gedurende de opleiding. De mbo-instelling kiest voor een aanpak die past bij de individuele student.

• de beheersing van het rekenen aan het eind van de opleiding zichtbaar gemaakt wordt. Hiervoor zijn verschillende opties denkbaar. Dit kan via een toets maar ook andere vormen kunnen hiervoor ingezet worden. De mbo-instelling is vrij om hierbij een keuze te maken die passend is bij de individuele student. Overigens kan een student ook een rekenexamen op mbo-rekenniveau 2, 3 of 4 afleggen. Bron: Staatblad 2022,62