Dit is de ontwikkelsite van de digitale tool Entree (versie 0.9 vanaf 1 juli 2022)

Lezen

Examineren: verschil tussen versies

 
(38 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
In dit procesgebied vindt de afname van het examen plaats. Er is een vastgesteld exameninstrument en de student heeft zich aangemeld voor het examen.<br />Het afnemen en beoordelen van het examen doet de mbo-school meestal zelf, maar het kan ook uitbesteed worden.
+
Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of deze voldoet aan de exameneisen. De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.
Na een correct uitgevoerd examen onder voorgeschreven afnamecondities wordt het examen per individuele student beoordeeld. Op basis van de beoordeling worden de examenresultaten vastgesteld. Het bijbehorende studentendossier wordt conform de bevindingen bijgewerkt. <br />U vindt meer uitleg over alle processtappen in de witte vakjes. Daar vindt u ook alle documenten die horen bij de verschillende processtappen.
+
 
 +
Mogelijke stappen:
 +
 
 +
#Bepaal welke rollen en taken er zijn bij het organiseren, uitvoeren en beoordelen van het examen en beleg deze taken.  
 +
#Plan en organiseer het examen volgens de in het examenmateriaal beschreven examencondities. Werk hierbij, indien van toepassing, goed samen met het bedrijfsleven. Als de uitvoering in de praktijk plaatsvindt, raadpleeg dan de servicedocumenten Examinering in de beroepspraktijk; hulpvragen, Examinering in de beroepspraktijk; dilemma’s, en de checklist Examensetting en afnamecondities.
 +
#Nodig de student uit voor het afleggen van het examen.
 +
#Voer het examen uit.
 +
#Evalueer het proces van het uitvoeren van de examens. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast.
 +
 
 +
Lees verder bij Processtappen voor meer detailinformatie.<br>
 +
 
 +
Bron: [https://pe.onderwijsenexaminering.nl/pe20/examineren/uitvoeren-examen/ Procesarchitectuur Examinering] </p> <br>

Huidige versie van 26 sep 2022 om 14:11

Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of deze voldoet aan de exameneisen. De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.

Mogelijke stappen:

  1. Bepaal welke rollen en taken er zijn bij het organiseren, uitvoeren en beoordelen van het examen en beleg deze taken.
  2. Plan en organiseer het examen volgens de in het examenmateriaal beschreven examencondities. Werk hierbij, indien van toepassing, goed samen met het bedrijfsleven. Als de uitvoering in de praktijk plaatsvindt, raadpleeg dan de servicedocumenten Examinering in de beroepspraktijk; hulpvragen, Examinering in de beroepspraktijk; dilemma’s, en de checklist Examensetting en afnamecondities.
  3. Nodig de student uit voor het afleggen van het examen.
  4. Voer het examen uit.
  5. Evalueer het proces van het uitvoeren van de examens. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast.

Lees verder bij Processtappen voor meer detailinformatie.

Bron: Procesarchitectuur Examinering