Dit is de ontwikkelsite van de digitale tool Entree (versie 0.9 vanaf 1 juli 2022)

Lezen

Examineren: verschil tussen versies

 
(13 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
'''Algemeen'''<p>Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of deze voldoet aan de exameneisen. De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.
+
Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of deze voldoet aan de exameneisen. De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.
  
 
Mogelijke stappen:
 
Mogelijke stappen:
Regel 8: Regel 8:
 
#Voer het examen uit.
 
#Voer het examen uit.
 
#Evalueer het proces van het uitvoeren van de examens. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast.
 
#Evalueer het proces van het uitvoeren van de examens. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast.
Bron: [https://pe.onderwijsenexaminering.nl/pe20/examineren/uitvoeren-examen/ Procesarchitectuur Examinering]</p>
 
{{Info van}}
 
  
'''Examinering van Rekenen''' <br>
+
Lees verder bij Processtappen voor meer detailinformatie.<br>
Voor Rekenen zijn per augustus 2022 nieuwe eisen van kracht. Dat heeft ook gevolgen voor de wijze van examineren. <br>
 
Voor Entree studenten geldt het volgende: <br>
 
  
- Voor de entreeopleiding zijn geen aparte rekeneisen geformuleerd.<br>
+
Bron: [https://pe.onderwijsenexaminering.nl/pe20/examineren/uitvoeren-examen/ Procesarchitectuur Examinering] </p> <br>
 
 
- Voor entreeopleidingen is daarom in het besluit bepaald dat:
 
 
 
• de rekenontwikkeling in beeld moet worden gebracht. Dit kan op allerlei manieren vorm krijgen, bijvoorbeeld door het bijhouden van een portfolio gedurende de opleiding. De mbo-instelling kiest voor een aanpak die past bij de individuele student.
 
 
 
• de beheersing van het rekenen aan het eind van de opleiding zichtbaar gemaakt wordt. Hiervoor zijn verschillende opties denkbaar. Dit kan via een toets maar ook andere vormen kunnen hiervoor ingezet worden. De mbo-instelling is vrij om hierbij een keuze te maken die passend is bij de individuele student. Overigens kan een student ook een rekenexamen op mbo-rekenniveau 2, 3 of 4 afleggen.<br>
 
Bron: [https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-62.html#d17e2411/ Staatblad 2022,62]<br>
 
 
 
 
 
De Coöperatie Examens MBO heeft in samenwerking met de btg Entree gewerkt aan een meetinstrument Rekenen voor Entree studenten. Er zijn 3 varianten in afname mogelijk, waaronder een rekengesprek. De ontwikkeling wordt zichtbaar gemaakt in het digitale portfolio. <br>
 
Bron: [https://www.examensmbo.nl/rekenexamens/ Coöperatie Examens MBO]<br>
 
 
 
 
 
'''Examinering van Nederlands'''<br>
 
TEKST INVOEGEN<br>
 
 
 
 
 
'''Examinering van keuzedelen'''<br>
 
Keuzedelen worden afgesloten met een examen.  Voor opleidingen die starten vanaf 1 augustus 2020 telt het examenresultaat van de keuzedelen mee voor de slaag-/zakbeslissing. Bij Entree is er een keuzedeelverplichting van 240 SBU, dat betekent 1 keuzedeel. <br>
 
Bron: <br>[https://onderwijsenexaminering.nl/publicaties/handreiking-keuzedelen-en-examinering-even-spieken/ Handreiking keuzedelen en examinering]<br>
 

Huidige versie van 26 sep 2022 om 14:11

Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of deze voldoet aan de exameneisen. De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.

Mogelijke stappen:

  1. Bepaal welke rollen en taken er zijn bij het organiseren, uitvoeren en beoordelen van het examen en beleg deze taken.
  2. Plan en organiseer het examen volgens de in het examenmateriaal beschreven examencondities. Werk hierbij, indien van toepassing, goed samen met het bedrijfsleven. Als de uitvoering in de praktijk plaatsvindt, raadpleeg dan de servicedocumenten Examinering in de beroepspraktijk; hulpvragen, Examinering in de beroepspraktijk; dilemma’s, en de checklist Examensetting en afnamecondities.
  3. Nodig de student uit voor het afleggen van het examen.
  4. Voer het examen uit.
  5. Evalueer het proces van het uitvoeren van de examens. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast.

Lees verder bij Processtappen voor meer detailinformatie.

Bron: Procesarchitectuur Examinering