Dit is de ontwikkelsite van de digitale tool Entree (versie 0.9 vanaf 1 juli 2022)

Sjabloon

Haaltrefwoordenop: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{#ask:Glossary-Term::+ |?{{#titleparts: Glossary-Term| 1 | 2}} |?Glossary-Definition= |mainlabel=- |format=listwidget |widget=alphabet |template=Linkinfo6 }} ')
 
Regel 3: Regel 3:
 
|?Glossary-Definition=
 
|?Glossary-Definition=
 
|mainlabel=-
 
|mainlabel=-
|format=listwidget
+
|format=ol
 
|widget=alphabet
 
|widget=alphabet
 
|template=Linkinfo6
 
|template=Linkinfo6
  
 
}}
 
}}

Versie van 22 apr 2022 23:54

  1. BSA: Bindend Studie Advies
  2. Begrippenlijst: De begrippenlijst bevat begrippen bestaande uit een of meer trefwoorden. De betekenis van het begrip wordt door de ontwikkelaars opgegeven, specifiek voor de digitale tool Entree.
  3. Bpv: Beroepspraktijkvorming (bpv) is onderwijs in de beroepspraktijk van het beroep, dus in een (leer)bedrijf of organisatie.
  4. Bpv-bedrijf: Het bedrijf waar een student beroepspraktijkvorming volgt of kan volgen.
  5. Bpv-protocol: De MBO Raad heeft met OCW, SBB, MKB-Nederland en VNO-NCW bindende afspraken gemaakt over de beroepspraktijkvorming. Deze gaan over de voorbereiding, begeleiding en uitvoering tijdens de bpv-periode, de beoordeling en evaluatie van de bpv.
  6. Btg Entree: Bedrijfstakgroep (btg) is de overlegstructuur van de verwante opleidingen in het Entree onderwijs. Zoals elke is de Btg Entree een platform voor in- en extern overleg van het scholenveld. De btg's hebben een directe verbinding met de sectorkamers bij SBB.
  7. Diploma: Wettelijk erkend document dat aantoont en vastlegt dat de eigenaar een omschreven kwalificatie voldoende beheerst.
  8. Examineren: Het afnemen van het examen.
  9. Flexibilisering: Flexibilisering kan betrekking hebben op inhoud, vorm, locatie, duur van het onderwijs, de bpv en/of de examinering. Flexibilisering is een voorwaarde om maatwerk te bieden.
  10. Formatieve beoordeling: Beoordeling van de voortgang van een student. De bevindingen uit een ontwikkelingsgerichte beoordeling kunnen worden gebruikt om te kijken of een student zich op bepaalde gebieden nog moet ontwikkelen. Deze beoordeling is geen onderdeel van het examen, maar maakt deel uit van het onderwijs. Wordt soms ook formatieve beoordeling genoemd. Formele tegenhanger van kwalificerende beoordeling.
  11. Kwalificerende beoordeling: Beoordeling die gericht is op het vaststellen of de examenkandidaat voldoet aan de kwalificatie- en/of exameneisen. Wordt kwalificerende beoordeling, examengerichte beoordeling of summatieve beoordeling genoemd. Formele tegenhanger van ontwikkelingsgerichte beoordeling.
  12. MORA: middelbaar beroepsonderwijs referentie architectuur (saMBO-ICT)
  13. Ontwikkelingsgerichte beoordeling: Beoordeling van de voortgang van een student. De bevindingen uit een ontwikkelingsgerichte beoordeling kunnen worden gebruikt om te kijken of een student zich op bepaalde gebieden nog moet ontwikkelen. Deze beoordeling is geen onderdeel van het examen, maar maakt deel uit van het onderwijs. Wordt soms ook formatieve beoordeling genoemd. Formele tegenhanger van kwalificerende beoordeling.
  14. Praktijkovereenkomst: Elke student in het mbo is verplicht een deel van zijn opleiding in de beroepspraktijk te volgen. Om die beroepspraktijkvorming mogelijk te maken, moet een praktijkovereenkomst (ook wel Bpv-verbintenis, POK, BPVO of stagecontract genoemd) worden afgesloten.
  15. SBB: Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven
  16. Sociaal domein: Het sociaal domein is een verzamelnaam voor alle organisaties, diensten en voorzieningen die mensen ondersteunen. Denk aan zorg, welzijn, onderwijs, gezondheidszorg en opvoeding. Maar ook inburgering en het sociaal actiever maken van mensen vallen eronder.
  17. VSV: voortijdig school verlaten
  18. Vastleggen zorgbehoefte: Studenten kunnen bij de aanmelding of gedurende het intake-proces aangeven welke ondersteuningsbehoefte zij hebben. Dit kan gaan om ondersteuning in de vorm van begeleiding door medewerkers van de instelling, experts van buiten de instelling (bijvoorbeeld een doventolk) of fysieke aanpassingen in het gebouw/lokaal. Ook kan het gaan om ondersteuning die nodig is voor het uitvoeren van bpv. De zorgbehoefte van de student wordt bij voorkeur voor aanvang van de opleiding vastgelegd en opgenomen bij de onderwijsovereenkomst (OOK).