Dit is de ontwikkelsite van de digitale tool Entree (versie 0.9 vanaf 1 juli 2022)

Intake: verschil tussen versies

 
Regel 1: Regel 1:
 
{{Modelplaat}}<br>
 
{{Modelplaat}}<br>
 
+
</div>
 
{{Haalinleidingop}}
 
{{Haalinleidingop}}
 +
</div>
 
{{Naast}}
 
{{Naast}}
 
{{#set: status=concept}}
 
{{#set: status=concept}}

Huidige versie van 23 apr 2022 om 00:24

Studenten 0.jpg
naar Verbindingnaar Instroomnaar Onderwijsnaar UitstroomIntensieve samenwerking onderwijs en met partners in het sociaal domein (gemeenten, UWV, SW-bedrijven, bedrijfsleven, zorginstellingen...) in de regionaar Behoefte onderzoekennaar In omgeving afspraken makennaar Doelgroepen informerennaar Aanmeldennaar Intakenaar Plaatsennaar Inschrijvennaar Leeromgeving inrichtennaar Bpv organiserennaar Onderwijs uitvoerennaar Begeleidennaar Examinerennaar Diplomeren en certificerenStudenten worden zo optimaal mogelijk voorbereid op doorstroom naar niveau 2 of uitstroom naar de arbeidsmarktnaar Met onderwijs afspraken makenPartners in het sociaal domein (gemeenten, UWV, SW-bedrijven, bedrijfsleven, zorginstellingen...) in de regionaar Met hulpverlening afspraken makenNieuw entreemenu.svg


Intake

Nadat de student zich heeft aangemeld voor de opleiding volgt er een administratieve intake waaronder een controle op de toelatingsvoorwaarden. Daarna wordt vaak een kennismakingsgesprek gevoerd, eventueel gevolgd door een verdiepte intake. In deze intake wordt bijvoorbeeld het beroepsbeeld geschetst en krijgt de student een beter beeld van de opleiding. De intaker legt het resultaat van de intake vast in het begeleidingsdossier van de student. Dit kan onder andere bevatten:

  • Een begeleidingsadvies.
  • Overzicht van aan te vragen vrijstellingen.
  • De eerste keuzes in de leerroute van de student.

Bron: MORA

Administratieve intake

Deze activiteit wordt uitgevoerd in de volgende gevallen:

  • De aspirant student heeft zich aangemeld.
  • De student is doorverwezen door een andere instelling of opleiding binnen de instelling
  • De student heeft zich aangemeld naar aanleiding van een opleidingstraject dat door zijn/haar werkgever wordt ingezet.

De aanmelding via het aanmeldformulier wordt gecontroleerd en verwerkt. Tijdens de verwerking wordt gecheckt of de student toelaatbaar is, beschikt over een geldige verblijfsstatus en mogelijk op uitzonderingsdoelgroepen die door de instelling zijn benoemd.

De uitkomst van de check kan zijn:

  • Aanmelding van de student is gecontroleerd op wettelijke toelaatbaarheid de student wordt doorverwezen voor de onderwijs intake en/of ingeschreven in de opleiding
  • De student wordt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek als start van een verdiepte intake.

of

  • Doorverwijzing door de instelling van potentiële deelnemer naar elders of
  • Terugtrekken door potentiële deelnemer wegens gebrek aan belangstelling

Verdiepte intake

Wanneer blijkt dat de student niet zonder meer geplaatst kan worden in de opleiding naar keuze kan er een verdiepte intake plaatsvinden. Deze intake kan gericht zijn op:

  • Bepalen van de zorgbehoefte van de student.
  • Begeleiden van de studiekeuze van de student.
  • Begeleiden van de student naar een andere opleiding dan de opleiding naar keuze (bijvoorbeeld in geval van instroombeperking of niet voldoen aan aanvullende eisen).

Advies over een passend alternatief traject

Indien een kandidaat student niet direct geplaatst kan worden binnen een entree opleiding (of hoger) - er is twijfel - zal de gemeente actief een rol krijgen. Afhankelijk van de situatie (kenmerken kandidaat student, ontwikkelmogelijkheden, mogelijke beperkingen en/of sociale context) van een kandidaat student kunnen andere deskundigen gevraagd worden t.b.v. het formuleren van het advies voor een passend alternatief traject. Te denken valt aan: zorgverlener, schoolarts, vluchtelingenwerk enzovoorts. Daarmee wordt het basis instroomteam uitgebreid met professionals en spreken we van het brede instroomteam.

Entree specifieke informatie

Onderwerp
Warme overdracht artikel

  1. Voeren van het intake-/kennismakingsgesprek.
  2. Bepalen van de leerbehoefte/-leerroute.
  3. Bepalen van de mate van begeleiding.
  4. Eventueel geven van een studieloopbaanadvies.
  5. Vastleggen van gemaakte afspraken in het aanmelddossier.
  6. Eventueel bepalen van vrijstellingen m.b.t. examens en/of vakken binnen de opleiding.
  7. Eventueel maken van een afspraak voor een intake-plus gesprek.