Dit is de ontwikkelsite van de digitale tool Entree (versie 0.9 vanaf 1 juli 2022)

Proces

Examineren: verschil tussen versies

Regel 1: Regel 1:
 +
{{No title}}
 
<p>Bij Examineren zijn de volgende processen van belang:
 
<p>Bij Examineren zijn de volgende processen van belang:
 
<h3>Aanmelden examen</h3>
 
<h3>Aanmelden examen</h3>

Versie van 29 jun 2022 00:06

Bij Examineren zijn de volgende processen van belang:

Aanmelden examen

Na de beslissing dat de student toe is aan het examen(onderdeel), kan de aanmelding plaatsvinden. In bepaalde gevallen kan de student (extraneus) zonder onderwijs te volgen zich aanmelden voor een examen(onderdeel). Hierbij is geen sprake van besluitvorming door het ‘onderwijs’, maar bepaalt de student zelf of hij/zij wil deelnemen aan een examen(onderdeel).

Uitvoeren examen

Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of hij voldoet aan de exameneisen (zie volgende processtap). De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.

Beoordelen examen

Tijdens en na de uitvoering van het examen wordt door één of meerdere beoordelaars beoordeeld of de student aan de exameneisen voldoet. Dit gebeurt op basis van vaste procedure met gebruik van het exameninstrument en het beoordelingsformulier.

  • Bekijk de prestatie(s) van de individuele student en maak hiervan aantekeningen.
  • Bespreek en vergelijk uw waarnemingen met de (eventuele) mede-beoordelaar.
  • Vul de beoordelingsformulieren in.
  • Stel een proces-verbaal op over het verloop van het examen.
  • Koppel de (voorlopige) beoordeling terug aan de student. Let op: de examencommissie stelt het definitieve oordeel vast.
  • Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie.

Vaststellen resultaat

Op basis van de evaluaties van het (verloop van het) examen, eventuele groepsresultaten en de verwerking van de uitkomsten van een eventuele bezwaar- en beroepsprocedure, stelt de examencommissie het resultaat van het examen (oftewel het oordeel over het presteren van de student) vast. Nadat zij het resultaat heeft vastgesteld, informeert zij de betrokkenen. Hierna archiveert de examencommissie het examenresultaat.
Stappen:

  1. Registreren c.q. verzamelen van de resultaten van de afgenomen examens in het studentinformatiesysteem
  2. Controleren van de juistheid en volledigheid van de examenresultaten.
  3. Vaststellen van de examenresultaten.
  4. Overdragen van de examenresultaten t.b.v. diplomeren en certificeren.
Aanmelden examenUitvoeren examenBeoordelen examenVaststellen resultaatnaar digitale toolExamineren PE.svg

Bron: Procesarchitectuur Examinering.