Dit is de ontwikkelsite van de digitale tool Entree (versie 0.9 vanaf 1 juli 2022)

Rekenen Handreiking 1 Rubrics leerlijn Rekenen Entree: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Vanaf augustus 2022 gelden nieuwe rekeneisen in het mbo. Ook voor Entree. Omdat de doelgroep en de beheersingsniveaus zo uiteenlopend zijn, is een handreiking ontwi...')
 
 
Regel 1: Regel 1:
Vanaf augustus 2022 gelden nieuwe rekeneisen in het mbo. Ook voor Entree. Omdat de doelgroep en de beheersingsniveaus zo uiteenlopend zijn, is een handreiking ontwikkeld om het niveau van Rekenen in kaart te brengen. Deze handreiking is ingedeeld naar de vijf domeinen. Ieder domein is ingedeeld in vier fasen, waarbij fase A min of meer overeenkomt met het streefniveau voor niveau 2. Vanwege doorstroom van Entree studenten is het van belang hier zicht op te krijgen.  
+
'''Rekenen:''' <br>
De handreiking is voorzien van een aantal voorbeeldopgaven. Docenten kunnen deze voorbeelden zelf aanvullen en gebruiken bij de begeleiding van individuele studenten.
+
In het samenwerkingsproject van de btg Entree met de Cooperatie Examens mbo zijn Reken meetinstrumenten ontwikkeld. Om het onderwijs in Rekenen te ondersteunen zijn er 5 handreikingen voor docenten ontwikkeld: <br>Vanaf augustus 2022 gelden nieuwe rekeneisen in het mbo. Ook voor Entree.<br>
 +
 
 +
 
 +
De volgende handreikingen zijn ontwikkeld:<br>
 +
1: Rubrics leerlijn Rekenen <br>
 +
* Omdat de doelgroep en de beheersingsniveaus zo uiteenlopend zijn, is een handreiking ontwikkeld om het niveau van Rekenen in kaart te brengen. Deze handreiking is ingedeeld naar de vijf domeinen. Ieder domein is ingedeeld in vier fasen, waarbij fase A min of meer overeenkomt met het streefniveau voor niveau 2. Vanwege doorstroom van Entree studenten is het van belang hier zicht op te krijgen. De handreiking is voorzien van een aantal voorbeeldopgaven. Docenten kunnen deze voorbeelden zelf aanvullen en gebruiken bij de begeleiding van individuele studenten<br>
 +
 
 +
2: Het Rekengesprek <br>
 +
* In de handreiking rekengesprek wordt in een aantal stappen toegelicht hoe je als docent een 'eenvoudig' rekengesprek kunt voeren om beter zicht te krijgen op het niveau van de student. <br>
 +
 
 +
3: Tips voor onderwijsmateriaal bij Rekenonderwijs <br>
 +
* Op internet zijn veel voorbeelden te vinden van tips en oefenopgaven voor rekenen. In deze handreiking zijn die tips geordend naar de vijf domeinen die horen bij de nieuwe rekeneisen.<br>
 +
 
 +
4: Verantwoording van rekenen Entree naar de Examencommissie <br>
 +
* De examencommissie heeft handvatten nodig om te bepalen of de student voldoet aan de eis 'voldaan' bij Rekenen. Deze handreiking laat zien hoe dat mogelijk is.<br>
 +
 
 +
5: Professionalisering rekendocent - tips voor Entree <br>
 +
* Rekendocenten kunnen op verschillende wijzen werken aan de benodigde competenties. Deze handreiking geeft uitleg over de competenties van rekendocenten.

Huidige versie van 11 okt 2022 om 18:34

Rekenen:
In het samenwerkingsproject van de btg Entree met de Cooperatie Examens mbo zijn Reken meetinstrumenten ontwikkeld. Om het onderwijs in Rekenen te ondersteunen zijn er 5 handreikingen voor docenten ontwikkeld:
Vanaf augustus 2022 gelden nieuwe rekeneisen in het mbo. Ook voor Entree.


De volgende handreikingen zijn ontwikkeld:
1: Rubrics leerlijn Rekenen

  • Omdat de doelgroep en de beheersingsniveaus zo uiteenlopend zijn, is een handreiking ontwikkeld om het niveau van Rekenen in kaart te brengen. Deze handreiking is ingedeeld naar de vijf domeinen. Ieder domein is ingedeeld in vier fasen, waarbij fase A min of meer overeenkomt met het streefniveau voor niveau 2. Vanwege doorstroom van Entree studenten is het van belang hier zicht op te krijgen. De handreiking is voorzien van een aantal voorbeeldopgaven. Docenten kunnen deze voorbeelden zelf aanvullen en gebruiken bij de begeleiding van individuele studenten

2: Het Rekengesprek

  • In de handreiking rekengesprek wordt in een aantal stappen toegelicht hoe je als docent een 'eenvoudig' rekengesprek kunt voeren om beter zicht te krijgen op het niveau van de student.

3: Tips voor onderwijsmateriaal bij Rekenonderwijs

  • Op internet zijn veel voorbeelden te vinden van tips en oefenopgaven voor rekenen. In deze handreiking zijn die tips geordend naar de vijf domeinen die horen bij de nieuwe rekeneisen.

4: Verantwoording van rekenen Entree naar de Examencommissie

  • De examencommissie heeft handvatten nodig om te bepalen of de student voldoet aan de eis 'voldaan' bij Rekenen. Deze handreiking laat zien hoe dat mogelijk is.

5: Professionalisering rekendocent - tips voor Entree

  • Rekendocenten kunnen op verschillende wijzen werken aan de benodigde competenties. Deze handreiking geeft uitleg over de competenties van rekendocenten.