Examineren: verschil tussen versies
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{Entreeonderwijsplaat}}{{ | + | {{Entreeonderwijsplaat}}{{Naast}} |
</div></div> | </div></div> | ||
+ | {{Haaltekstop}} | ||
Voor ontwikkelaars: bij wijze van proef is hierboven een processchema overgenomen van Kenniscentrum Onderwijs en Examinering dat past bij het onderwerp '''''{{BASEPAGENAME}}'''''. De achterliggende pagina's zijn ook kopieën. Zowel de stappen, de benamingen en de inhoud moeten toegesneden worden op de specifieke situatie van Entree onderwijs, maar de hamvraag is: <b>willen we in de tool (ook) op dit niveau de stappen uitwerken op die plaatsen die zich er voor lenen?</b> | Voor ontwikkelaars: bij wijze van proef is hierboven een processchema overgenomen van Kenniscentrum Onderwijs en Examinering dat past bij het onderwerp '''''{{BASEPAGENAME}}'''''. De achterliggende pagina's zijn ook kopieën. Zowel de stappen, de benamingen en de inhoud moeten toegesneden worden op de specifieke situatie van Entree onderwijs, maar de hamvraag is: <b>willen we in de tool (ook) op dit niveau de stappen uitwerken op die plaatsen die zich er voor lenen?</b> |
Versie van 6 nov 2021 16:04
Sjabloon:Entreeonderwijsplaat=...verder lezen=
Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of deze voldoet aan de exameneisen. De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.
Mogelijke stappen:
- Bepaal welke rollen en taken er zijn bij het organiseren, uitvoeren en beoordelen van het examen en beleg deze taken.
- Plan en organiseer het examen volgens de in het examenmateriaal beschreven examencondities. Werk hierbij, indien van toepassing, goed samen met het bedrijfsleven. Als de uitvoering in de praktijk plaatsvindt, raadpleeg dan de servicedocumenten Examinering in de beroepspraktijk; hulpvragen, Examinering in de beroepspraktijk; dilemma’s, en de checklist Examensetting en afnamecondities.
- Nodig de student uit voor het afleggen van het examen.
- Voer het examen uit.
- Evalueer het proces van het uitvoeren van de examens. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast.
Lees verder bij Processtappen voor meer detailinformatie.
Bron: Procesarchitectuur Examinering
Entree specifieke informatie
Externe bronnen
- Wetsartikel over Onderscheid beroepsopleidingen; niveau; leerwegen Artikel 7.2.2 WEB
- Examenleveranciers Entree
- FAQ Mbo-verklaring Regelmatig geupdate vragen en antwoorden van de Mbo brigade over de Mbo verklaring
- Aanpassing examens voor studenten met extra ondersteuning Servicedocument wat is wel en niet mogelijk voor aanpassingen van examens
- Iedere entree student kan een stapje vooruit Nieuwsbrief CEM over rekenen en Entree
- MBO verklaring Vanaf augustus 2021 ontvangen studenten jonger dan 23 jaar, die het mbo zonder startkwalificatie, diploma of certificaat verlaten, een mbo-verklaring. Ook andere studenten krijgen een mbo-verklaring als ze erom vragen. De mbo-verklaring vervangt de huidige instellingsverklaring. In de mbo-verklaring worden de resultaten opgenomen die de student wél heeft behaald.De mbo-verklaring kan zo bijdragen aan het vinden van werk en/of terugkeer naar het mbo. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (maart 2022)
- MBO certificaat Een mbo-certificaat is het bewijs dat een student een door OCW vastgesteld onderdeel van een mbo-opleiding heeft behaald. De mbo-certificaten zijn vooral bedoeld voor bij-, op- en omscholing van werkenden en werkzoekenden. Met als doel dat zij breder inzetbaar worden en/of weer voldoen aan de nieuwe eisen van een veranderd beroep. In de Regeling certificaten middelbaar beroepsonderwijs is opgenomen aan welke beroepsgerichte onderdelen en keuzedelen een certificaat is verbonden. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (augustus 2022)
- Ruimte in Regels In de brochure wordt onder meer ingegaan op de mogelijkheden voor maatwerk bij de bol en bbl, de derde leerweg, examinering, certificaten en verklaringen en financieringsmogelijkheden.
Bij Examineren zijn de volgende processen van belang:
Aanmelden examen
Na de beslissing dat de student toe is aan het examen(onderdeel), kan de aanmelding plaatsvinden. In bepaalde gevallen kan de student (extraneus) zonder onderwijs te volgen zich aanmelden voor een examen(onderdeel). Hierbij is geen sprake van besluitvorming door het ‘onderwijs’, maar bepaalt de student zelf of hij/zij wil deelnemen aan een examen(onderdeel).
Uitvoeren examen
Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of hij voldoet aan de exameneisen (zie volgende processtap). De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.
Beoordelen examen
Tijdens en na de uitvoering van het examen wordt door één of meerdere beoordelaars beoordeeld of de student aan de exameneisen voldoet. Dit gebeurt op basis van vaste procedure met gebruik van het exameninstrument en het beoordelingsformulier.
- Bekijk de prestatie(s) van de individuele student en maak hiervan aantekeningen.
- Bespreek en vergelijk uw waarnemingen met de (eventuele) mede-beoordelaar.
- Vul de beoordelingsformulieren in.
- Stel een proces-verbaal op over het verloop van het examen.
- Koppel de (voorlopige) beoordeling terug aan de student. Let op: de examencommissie stelt het definitieve oordeel vast.
- Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie.
Vaststellen resultaat
Op basis van de evaluaties van het (verloop van het) examen, eventuele groepsresultaten en de verwerking van de uitkomsten van een eventuele bezwaar- en beroepsprocedure, stelt de examencommissie het resultaat van het examen (oftewel het oordeel over het presteren van de student) vast. Nadat zij het resultaat heeft vastgesteld, informeert zij de betrokkenen. Hierna archiveert de examencommissie het examenresultaat.
Stappen:
- Registreren c.q. verzamelen van de resultaten van de afgenomen examens in het studentinformatiesysteem
- Controleren van de juistheid en volledigheid van de examenresultaten.
- Vaststellen van de examenresultaten.
- Overdragen van de examenresultaten t.b.v. diplomeren en certificeren.
Er is ruimte om de strikte scheiding tussen onderwijs en examinering wat meer 'fluïde' te maken en onderwijsproducten en/of werkervaring (bijv. de praktijkverklaring) mee te nemen in het 'kwalificatieplan' (uitgebreid examenplan). Dit kan voor Entreestudenten met werkervaring of die zeer praktisch zijn ingesteld (de meesten) veel kansen bieden.
Examineren
Entree:ExaminerenVoor ontwikkelaars: bij wijze van proef is hierboven een processchema overgenomen van Kenniscentrum Onderwijs en Examinering dat past bij het onderwerp Examineren. De achterliggende pagina's zijn ook kopieën. Zowel de stappen, de benamingen en de inhoud moeten toegesneden worden op de specifieke situatie van Entree onderwijs, maar de hamvraag is: willen we in de tool (ook) op dit niveau de stappen uitwerken op die plaatsen die zich er voor lenen?
>>> Via de commentaarknop onderaan de bladzijde kun je voorstellen doen voor inhoud en links die je bij dit onderwerp in de tool zou willen opnemen. Je kunt net zo veel suggesties doen als je wilt door per geval op de +-knop te klikken.