Dit is de ontwikkelsite van de digitale tool Entree (versie 0.9 vanaf 1 juli 2022)

Examineren

Versie door Admin (overleg | bijdragen) op 31 mrt 2022 om 23:16
Studenten 0.jpg
naar Verbindingnaar Instroomnaar Onderwijsnaar UitstroomIntensieve samenwerking onderwijs en met partners in het sociaal domein (gemeenten, UWV, SW-bedrijven, bedrijfsleven, zorginstellingen...) in de regionaar Behoefte onderzoekennaar In omgeving afspraken makennaar Doelgroepen informerennaar Aanmeldennaar Intakenaar Plaatsennaar Inschrijvennaar Leeromgeving inrichtennaar Bpv organiserennaar Onderwijs uitvoerennaar Begeleidennaar Examinerennaar Diplomeren en certificerenStudenten worden zo optimaal mogelijk voorbereid op doorstroom naar niveau 2 of uitstroom naar de arbeidsmarktnaar Met onderwijs afspraken makenPartners in het sociaal domein (gemeenten, UWV, SW-bedrijven, bedrijfsleven, zorginstellingen...) in de regionaar Met hulpverlening afspraken makenNieuw entreemenu.svg


Examineren

Onderdeel van het proces van examineren is de afname van het examen. Hierbij is er een vastgesteld exameninstrument en de student heeft zich aangemeld voor het examen. Het afnemen en beoordelen van het examen doet de mbo-school meestal zelf, maar het kan ook uitbesteed worden aan een externe partij. Verder lezen ......

Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of deze voldoet aan de exameneisen. De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.

Mogelijke stappen:

  1. Bepaal welke rollen en taken er zijn bij het organiseren, uitvoeren en beoordelen van het examen en beleg deze taken.
  2. Plan en organiseer het examen volgens de in het examenmateriaal beschreven examencondities. Werk hierbij, indien van toepassing, goed samen met het bedrijfsleven. Als de uitvoering in de praktijk plaatsvindt, raadpleeg dan de servicedocumenten Examinering in de beroepspraktijk; hulpvragen, Examinering in de beroepspraktijk; dilemma’s, en de checklist Examensetting en afnamecondities.
  3. Nodig de student uit voor het afleggen van het examen.
  4. Voer het examen uit.
  5. Evalueer het proces van het uitvoeren van de examens. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast.

Lees verder bij Processtappen voor meer detailinformatie.

Bron: Procesarchitectuur Examinering


Bij Examineren zijn de volgende processen van belang:

Aanmelden examen

Na de beslissing dat de student toe is aan het examen(onderdeel), kan de aanmelding plaatsvinden. In bepaalde gevallen kan de student (extraneus) zonder onderwijs te volgen zich aanmelden voor een examen(onderdeel). Hierbij is geen sprake van besluitvorming door het ‘onderwijs’, maar bepaalt de student zelf of hij/zij wil deelnemen aan een examen(onderdeel).

Uitvoeren examen

Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of hij voldoet aan de exameneisen (zie volgende processtap). De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.

Beoordelen examen

Tijdens en na de uitvoering van het examen wordt door één of meerdere beoordelaars beoordeeld of de student aan de exameneisen voldoet. Dit gebeurt op basis van vaste procedure met gebruik van het exameninstrument en het beoordelingsformulier.

  • Bekijk de prestatie(s) van de individuele student en maak hiervan aantekeningen.
  • Bespreek en vergelijk uw waarnemingen met de (eventuele) mede-beoordelaar.
  • Vul de beoordelingsformulieren in.
  • Stel een proces-verbaal op over het verloop van het examen.
  • Koppel de (voorlopige) beoordeling terug aan de student. Let op: de examencommissie stelt het definitieve oordeel vast.
  • Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie.

Vaststellen resultaat

Op basis van de evaluaties van het (verloop van het) examen, eventuele groepsresultaten en de verwerking van de uitkomsten van een eventuele bezwaar- en beroepsprocedure, stelt de examencommissie het resultaat van het examen (oftewel het oordeel over het presteren van de student) vast. Nadat zij het resultaat heeft vastgesteld, informeert zij de betrokkenen. Hierna archiveert de examencommissie het examenresultaat.
Stappen:

  1. Registreren c.q. verzamelen van de resultaten van de afgenomen examens in het studentinformatiesysteem
  2. Controleren van de juistheid en volledigheid van de examenresultaten.
  3. Vaststellen van de examenresultaten.
  4. Overdragen van de examenresultaten t.b.v. diplomeren en certificeren.
Aanmelden examenUitvoeren examenBeoordelen examenVaststellen resultaatnaar digitale toolExamineren PE.svg

Bron: Procesarchitectuur Examinering.

Er is ruimte om de strikte scheiding tussen onderwijs en examinering wat meer 'fluïde' te maken en onderwijsproducten en/of werkervaring (bijv. de praktijkverklaring) mee te nemen in het 'kwalificatieplan' (uitgebreid examenplan). Dit kan voor Entreestudenten met werkervaring of die zeer praktisch zijn ingesteld (de meesten) veel kansen bieden.