Overzicht use cases
Alle use cases
(NB: klik op de titel van een situatie om alle onderdelen van de beschrijving te zien)
titel | situatie | wat is al bekend | verwachting van het gebruik |
---|---|---|---|
AVG/ Digitale vaardigheden | - Wat is het doel?
- Wat willen we ermee? Hoe wordt het ingezet? - Er wordt bijvoorbeeld informatie niet gedeeld, omdat het niet mag. | ||
Bindend Studie Advies (BSA) | Wat zijn de regels omtrent Bindend Studie Advies binnen Entree? Wie bepaalt of student voldoet aan BSA eis? | ||
Doelgroep kenmerken Entree | Hoe kun je de doelgroep Entree omschrijven, wat zijn specifieke kenmerken. Hoe zit het met RMC en leerplicht? Of: voor wie is Entree NIET bedoeld? | Deze informatie is bedoeld voor toeleiders, zoals VSO en PRO | |
Doelgroepkenmerken | Wat zijn aandachtspunten voor begeleiding, pedagogisch didactisch model voor deze doelgroep? Hoe geef je maatwerk vorm? | Tips voor de praktijk | |
Doorstroom | Wat zijn de regels omtrent doorstroom vanuit niveau 1 naar niveau 2? | Uitleg en naslag | |
Doorstroom en arbeidsmarkt | Werkgever wil weten wat kan een gediplomeerde entree student?
Wat is de waarde van een mbo-certificaat of praktijkverklaring? Als entree student doorstroomt naar niveau 2, wat kan het team dan verwachten aan kennis/vaardigheden/niveau? | Uitleg en naslag | |
Examens Entree | Welke examens moet een Entree student maken voor zijn diplomering. Wat zijn de eisen aan taal, rekenen, burgerschap? Zijn er naast een proeve van Bekwaamheid ook andere examens? | ||
Goodpractices onderwijs | Welke good practices zijn beschikbaar voor onderwijs aan Entree. Denk aan lesvormen, onderwijsconcept, lesmateriaal, samenstelling groepen, bol/bbl etc. etc. | ||
Hybride onderwijs | - Hoe wordt dit vormgegeven? - Weten wat er gevraagd wordt vanuit het bedrijf | ||
Inburgering | welke innovatieve ideeën zijn er rondom inburgering? Evt gekoppeld aan arbeidsmarkttrajecten? | Tips voor de praktijk | |
Inhoud van de opleiding | Wat is de inhoud van de Entree opleiding? Denk aan de 'profielen', de werkprocessen en soort examens. Hoeveel uren onderwijs zijn verplicht (BOT/BPV etc) | Uitleg en naslag | |
Intake gegevens | Bepalen van de gesprekspunten bij intake en het ophalen van gegevens van vorige opleidingen. | Gedragslijn | |
Internationalisering | Welke initiatieven zijn er om binnen Entree aandacht te hebben voor internationalisering? | Tips voor de praktijk | |
Inzicht in doelgroepen | Instelling wil passend aanbod creëren bij doelgroep en opleidingsvraag. | Nieuw inzicht | |
Maatwerk bij examinering | Een teamleider van een Entree opleiding is bezig met het organiseren van examens. Zij wil weten wat de wettelijke mogelijkheden voor maatwerk zijn. | Is ervaren professional in de uitvoering van (Entree) onderwijs in het MBO. | Verwijzing naar wet- en regelgeving |
Modulair onderwijs/ Certificering | - Wat is de wet?
- Wat is wat? - Uren norm? - Wie is er al mee bezig? Waar kun je informatie ophalen? | Verwijzing naar wet- en regelgeving | |
NT2/Taalondersteuning | - Snel betrouwbare informatie vinden.
- Weten hoe anderen er mee omgaan - Voorbeeld: omgaan met studenten uit Oekraine? | Best practices | |
Overzicht partners in de regio | Overzicht van partners per regio; wat zijn ervaringen in de samenwerking? | Tips voor de praktijk | |
Praktijkbegeleiding | Informatie en handvatten voor praktijkbegeleiders bij de opleidingsbedrijven/stagebedrijven. Ondersteuningsopties voor de praktijk en verwijzingen naar opties binnen het onderwijs | Tips voor de praktijk | |
Praktijkopleider | Vraag vanuit leerbedrijf, reguliere BPV, Er komt een Entree student, wat kan ik verwachten van de Entree student, wat betekent aan begeleiding, wat kan ik verwachten van school aan begeleiding.
Informatie over entree algemeen, bol/bbl, profielen etc. Wat is een POK stageovereenkomst ? Hoe vraag je erkenning aan als leerbedrijf voor Entree? Wat kan ik verwachten wat betreft niveau, kennis werknemersvaardigheden? Welke verantwoordelijkheden kan ik geven? HOE begeleid ik de student. De opbouw/toename aan vaardigheden en verantwoordelijkheden. | Uitleg en naslag | |
Praktijkverklaring | Hoe zit het met praktijkverklaringen? | Verwijzing naar wet- en regelgeving | |
Profielen binnen Entree | Externen willen uitleg over de profielen binnen Entree, opleidingsduur, kosten etc. | Uitleg en naslag | |
RMC uitval Entree | Wat ls Entree niet haalbaar blijkt, ofwel al bij aanmelding, of tijdens de opleiding? Wat zijn mogelijkheden voor andersoortige opleiding als student nog leerplichtig is? | ||
Rekenen en Entree | Wat zijn de nieuwe rekeneisen? Wat betekent dit voor examinering, diploma eis etc? Zijn er lesmaterialen beschikbaar specifiek voor Entree? | Tips voor de praktijk | |
SBB | Verwijzing naar feiten en cijfers c.q. koppeling met het SBB dashboard | Aanwijzingen hoe iets te doen | |
Subsidiebronnen | overzicht krijgen in subsidiebronnen, mogelijkheden en ervaringen. | Verwijzing naar wet- en regelgeving | |
Vragen bij instroom | Bij de intake komt een jongere binnen die formeel voldoet aan de instroomcriteria voor Entree, maar waarvan je verwacht dat dit niet de meest passende opleiding is. Je zoekt naar bevestiging of alternatieven. | De formele instroomcriteria voor Entree. | Nieuw inzicht |
Wanneer wel/niet plaatsen? | Beslissen om iemand wel of niet te plaatsen in Entree. | Alle formele regels maar nog niet de mogelijkheden voor alternatieven. | Aanwijzingen hoe iets te doen |
Wat is ENTREE | Wat is Entree,
Welke profielen/richtingen/opleidingen zijn er? Welke Entree opleidingen/richtingen worden in mijn regio aangeboden, op welke school? Wat is het verschil tussen een BOL en BBL? ROC en AOC? Hoe lang duurt de opleiding? Wanneer start de opleiding? Wat zijn kenmerken van de doelgroep Entree? | Uitleg en naslag |