(NB: klik op de titel van een situatie om alle onderdelen van de beschrijving te zien en feedback te geven)
titel | situatie | suggestie inhoud | links |
---|---|---|---|
AVG/ Digitale vaardigheden | - Wat is het doel?
- Wat willen we ermee? Hoe wordt het ingezet? - Er wordt bijvoorbeeld informatie niet gedeeld, omdat het niet mag. | bron: Jolanda van Boven | https://www.zorgwelzijn.nl/jolanda-van-boven-nieuwe-privacywet-geeft-middelen-om-info-te-delen/?msclkid=4c5c7b3fa78111ec8678fde3f7c0f2c8 |
Bindend Studie Advies (BSA) | Wat zijn de regels omtrent Bindend Studie Advies binnen Entree? Wie bepaalt of student voldoet aan BSA eis? | https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/bindend-studieadvies-mbo https://www.mboraad.nl/sites/default/files/documents/het_bindend_studieadvies_in_de_entreeopleiding.pdf | |
Doelgroep kenmerken Entree | Hoe kun je de doelgroep Entree omschrijven, wat zijn specifieke kenmerken. Hoe zit het met RMC en leerplicht? Of: voor wie is Entree NIET bedoeld? | ||
Doelgroepkenmerken | Wat zijn aandachtspunten voor begeleiding, pedagogisch didactisch model voor deze doelgroep? Hoe geef je maatwerk vorm? | ||
Doorstroom | Wat zijn de regels omtrent doorstroom vanuit niveau 1 naar niveau 2? | ||
Doorstroom en arbeidsmarkt | Werkgever wil weten wat kan een gediplomeerde entree student?
Wat is de waarde van een mbo-certificaat of praktijkverklaring? Als entree student doorstroomt naar niveau 2, wat kan het team dan verwachten aan kennis/vaardigheden/niveau? | Het verschil tussen een diploma, een mbo-certificaat, een mbo-verklaring, een praktijkverklaring. Praktische, duidelijke termen om het niveau van Entree te duiden, ten opzichte van niveau 2 (NLQF?) | https://levenlangontwikkelen.nl/app/uploads/stroomschema-leerroutes-en-bewijsstukken-mbo.pdf
https://onderwijsenexaminering.nl/app/uploads/Handreiking-certificaten-2020.pdf https://www.nro.nl/sites/nro/files/media-files/rapport_2bmbo_mbo-certificaten_2020.pdf https://levenlangontwikkelen.nl/beleid-en-regelgeving/infographic-mbo-opleidingen-en-bewijsstukken-2/ https://levenlangontwikkelen.nl/veelgestelde-vragen/ |
Examens Entree | Welke examens moet een Entree student maken voor zijn diplomering. Wat zijn de eisen aan taal, rekenen, burgerschap? Zijn er naast een proeve van Bekwaamheid ook andere examens? | https://examenplatformentree.nl https://onderwijsenexaminering.nl/s/entree | |
Goodpractices onderwijs | Welke good practices zijn beschikbaar voor onderwijs aan Entree. Denk aan lesvormen, onderwijsconcept, lesmateriaal, samenstelling groepen, bol/bbl etc. etc. | ||
Hybride onderwijs | - Hoe wordt dit vormgegeven? - Weten wat er gevraagd wordt vanuit het bedrijf | ||
Inburgering | welke innovatieve ideeën zijn er rondom inburgering? Evt gekoppeld aan arbeidsmarkttrajecten? | ||
Inhoud van de opleiding | Wat is de inhoud van de Entree opleiding? Denk aan de 'profielen', de werkprocessen en soort examens. Hoeveel uren onderwijs zijn verplicht (BOT/BPV etc) | ||
Intake gegevens | Bepalen van de gesprekspunten bij intake en het ophalen van gegevens van vorige opleidingen. | Formele processtappen. Regels rond doorstroomdossier. | |
Internationalisering | Welke initiatieven zijn er om binnen Entree aandacht te hebben voor internationalisering? | ||
Inzicht in doelgroepen | Instelling wil passend aanbod creëren bij doelgroep en opleidingsvraag. | Overzicht van de doelgroepen die er (kunnen) zijn (bijv.: NT2/havisten/TL/Kader/...). Overzicht welke opleidingsvragen er per doelgroep (kunnen) zijn. | |
Maatwerk bij examinering | Een teamleider van een Entree opleiding is bezig met het organiseren van examens. Zij wil weten wat de wettelijke mogelijkheden voor maatwerk zijn. | Suggestie: tekst maken voor tabje Maatwerk bij rubriek Examineren Ook: artikel maken voor de Kennisbank, onder Thema Maatwerk. | Naar de de wet of de betreffende wetsartikelen, bijvoorbeeld: https://wetten.overheid.nl/BWBR0007625/2021-10-01/#Hoofdstuk7_Titeldeel2_Paragraaf2_Artikel7.2.2 Of naar handreikingen van de Btg of andere kennispunten |
Modulair onderwijs/ Certificering | - Wat is de wet?
- Wat is wat? - Uren norm? - Wie is er al mee bezig? Waar kun je informatie ophalen? | Links naar wetgeving | |
NT2/Taalondersteuning | - Snel betrouwbare informatie vinden.
- Weten hoe anderen er mee omgaan - Voorbeeld: omgaan met studenten uit Oekraine? | Links naar scholen (met eventueel contactpersonen) Links naar gemeenten, bekosting | |
Overzicht partners in de regio | Overzicht van partners per regio; wat zijn ervaringen in de samenwerking? | ||
Praktijkbegeleiding | Informatie en handvatten voor praktijkbegeleiders bij de opleidingsbedrijven/stagebedrijven. Ondersteuningsopties voor de praktijk en verwijzingen naar opties binnen het onderwijs | ||
Praktijkopleider | Vraag vanuit leerbedrijf, reguliere BPV, Er komt een Entree student, wat kan ik verwachten van de Entree student, wat betekent aan begeleiding, wat kan ik verwachten van school aan begeleiding.
Informatie over entree algemeen, bol/bbl, profielen etc. Wat is een POK stageovereenkomst ? Hoe vraag je erkenning aan als leerbedrijf voor Entree? Wat kan ik verwachten wat betreft niveau, kennis werknemersvaardigheden? Welke verantwoordelijkheden kan ik geven? HOE begeleid ik de student. De opbouw/toename aan vaardigheden en verantwoordelijkheden. | Handleiding begeleiding student
Themakaart BPV begeleiding SBB Tips begeleiden anderstalige studenten (zoals visualiseren etc (ITTA) De info samenvattend, op de vragen van de gebruikssituatie. Infographic? | SBB site: https://www.s-bb.nl/bedrijven/ link naar een webinar SBB Begeleiden op maat |
Praktijkverklaring | Hoe zit het met praktijkverklaringen? | ||
Profielen binnen Entree | Externen willen uitleg over de profielen binnen Entree, opleidingsduur, kosten etc. | ||
RMC uitval Entree | Wat ls Entree niet haalbaar blijkt, ofwel al bij aanmelding, of tijdens de opleiding? Wat zijn mogelijkheden voor andersoortige opleiding als student nog leerplichtig is? | ||
Rekenen en Entree | Wat zijn de nieuwe rekeneisen? Wat betekent dit voor examinering, diploma eis etc? Zijn er lesmaterialen beschikbaar specifiek voor Entree? | https://www.examensmbo.nl/rekenexamens
https://www.examensmbo.nl/fileadmin/user_upload/advies-rekeneisen-pdf.pdf Verwijzing naar sites van Onderwijsenexaminering en Kennispunt taal en rekenen voor Handreiking 'Verantwoording examencommissie Entree en Rekenen' | |
SBB | Verwijzing naar feiten en cijfers c.q. koppeling met het SBB dashboard | ||
Subsidiebronnen | overzicht krijgen in subsidiebronnen, mogelijkheden en ervaringen. | ||
Vragen bij instroom | Bij de intake komt een jongere binnen die formeel voldoet aan de instroomcriteria voor Entree, maar waarvan je verwacht dat dit niet de meest passende opleiding is. Je zoekt naar bevestiging of alternatieven. | Document Instroom van Btg Entree;
Verwijzing naar good practices instroom; Verwijzing naar good practices alternatief aanbod; Verwijzing naar regionaal netwerk om de jongere door te verwijzen; | |
Wanneer wel/niet plaatsen? | Beslissen om iemand wel of niet te plaatsen in Entree. | Beschrijven passende intakes. Rol LBC bij plaatsen. | |
Wat is ENTREE | Wat is Entree,
Welke profielen/richtingen/opleidingen zijn er? Welke Entree opleidingen/richtingen worden in mijn regio aangeboden, op welke school? Wat is het verschil tussen een BOL en BBL? ROC en AOC? Hoe lang duurt de opleiding? Wanneer start de opleiding? Wat zijn kenmerken van de doelgroep Entree? | KD Entree
Handreiking drempelloze instroom (MBORaad) Beroepen in beeld (SBB Site), Dit is MBO Deltion: King Leroy en Queen Lativa (levensverhalen uit het middelbaar beroepsonderwijs) Opleidingsduur 1 jaar, maatwerk is mogelijk. Het leertraject kan korter of langer duren | https://www.mboraad.nl/sites/default/files/publications/190415-mbo-raad-infographic-entree-liggend-cmyk-300dpi.pdf
zie clips op site Mboraad/entree (afkomstig van 'Dit is mbo') https://www.ditismbo.nl/search/q/entree https://www.ditismbo.nl/over-het-mbo/studeren-in-het-mbo/niveaus-en-leerwegen NIET OPNEMEN |