Overzicht alle koppelingen: verschil tussen versies
Regel 9: | Regel 9: | ||
|?Sub=Onderdeel | |?Sub=Onderdeel | ||
|?Kennis=Kennisbank | |?Kennis=Kennisbank | ||
− | |format= | + | |format=tagcloud |
|limit=300 | |limit=300 | ||
|headers=show | |headers=show |
Versie van 23 nov 2021 17:14
Overzicht alle koppelingen
(Opmerking: Dit is een voorlopige lijst die nog volop in ontwikkeling is. De meeste koppelingen zijn bij de genoemde onderwerpen aangedragen. Het is goed mogelijk om in latere versies namen en/of koppelplaatsen te veranderen en uit te breiden).
45 minuten bespreking hoe studenten te begeleiden voor praktijkopleiders. NB Er wordt gevraagd een (gratis) account aan te maken. Aanmelden Actueel SBB-overzicht van kwalificatiedossiers op niveau 1. Actueel servicedocument van de MBO Raad Advies uit 2020 over de rekeneisen in het mbo van de Expertgroep Herijking Rekeneisen mbo Algemene informatie over leren in de praktijk. De beroepspraktijkvorming (bpv) bij een leerbedrijf, ook wel de leerbaan of stage genoemd, is een verplicht onderdeel van iedere mbo-opleiding. Artikel 7.2.2 WEB Basisinformatie, vuistregels om te hanteren bij taallessen. Met name voor beginnende docenten handig Begeleiden Behoefte onderzoeken Blader door het interactieve dashboard en bekijk actuele informatie. Bpv organiseren Brochure (2016) van Platform Praktijkonderwijs. Brochure uit 2020 van Ministerie van OCW Bron:001 Bron:002 Bron:003 Bron:004 Bron:005 Bron:006 Bron:007 Bron:008 Bron:009 Bron:010 Bron:011 Bron:012 Bron:013 Bron:014 Bron:015 Bron:016 Bron:017 Bron:018 Bron:019 Bron:020 Bron:021 Bron:022 Bron:023 Bron:024 Bron:025 Bron:026 Bron:027 Bron:028 Bron:029 Bron:030 Bron:031 Bron:032 Bron:033 Bron:034 Bron:035 Bron:036 Bron:037 Bron:038 Bron:039 Bron:040 Bron:041 Bron:042 Bron:043 Bron:044 Bron:045 Bron:046 Bron:047 Bron:048 Bron:049 Bron:050 Bron:051 Bron:052 Bron:053 Bron:054 Bron:055 Bron:056 De Kennisrotonde is een uniek loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek, en is onderdeel van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). De minimale urennorm voor onderwijs en bpv in BOL en BBL bij de Entree De officiële 6 grondslagen van de AVG De rekenkaarten zijn ontwikkeld door de Coörporatie Examens MBO. De kaarten zijn bedoeld als hulpmiddel voor studenten bij het nieuwe rekenen (augustus 2022). In dit document worden de achtergrond en de gemaakte keuzes voor de kaarten verantwoord. De kaarten zelf zijn te vinden via cem_rekenkaarten_2022_v02.pdf (examensmbo.nl) De website van Ingrado (ontstaan uit landelijke organisaties gericht op leerplicht en voortijdig schoolverlaten). Deze handreiking neemt je mee langs de route die de entreestudent aflegt vanaf de start van de opleiding tot aan het hebben van een baan. Diplomeren en certificeren Dit document gaat in op het feit dat er steeds meer NT2-studenten het mbo instromen. Ook Entree heeft hiermee te maken. Het document biedt informatie over de examinering Nederlands, extra tijd voor taal, handreikingen t.a.v. taalbeleid en financieringsmogelijkheden voor taal. Via diverse links wordt dieper op deze thema's ingegaan. Dit document informeert u over de rol van het onderwijs in het bpv-protocol en bevat praktische tips voor succesvol praktijkleren. Doelgroepen informeren Door SBB geactualiseerde versie van april 2021. Een mbo-certificaat is het bewijs dat een student een door OCW vastgesteld onderdeel van een mbo-opleiding heeft behaald. De mbo-certificaten zijn vooral bedoeld voor bij-, op- en omscholing van werkenden en werkzoekenden. Met als doel dat zij breder inzetbaar worden en/of weer voldoen aan de nieuwe eisen van een veranderd beroep. In de Regeling certificaten middelbaar beroepsonderwijs is opgenomen aan welke beroepsgerichte onderdelen en keuzedelen een certificaat is verbonden. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (augustus 2022) Een uitgave van het Nederlands Jeugd Instituut. Op het thema aansluiting Entree naar Arbeidsmarkt geeft de brochure handvatten voor Gemeenten en MBO om regionale samenwerking te verstevigen en effectief te maken. Een voorbeeld uit de regio Utrecht hoe jongeren worden begeleid na uitval op school via diverse programma's. Klaar voor werk is erop gericht een geschikte arbeidsroute te vinden met partnerorganisaties in de regio. Entree biedt iedereen een passende plek. Brochure van de MBOraad Examineren Handreiking (2020) uit Regio Arnhem Handreiking Regionale Mobiliteitsteams afkomstig van Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt. Handreiking Samen werk maken van arbeidsmarktroute entree (SBB, november 2020). Handreiking van Kennispunt MBO, SBB en ministerie OCW In de brochure wordt onder meer ingegaan op de mogelijkheden voor maatwerk bij de bol en bbl, de derde leerweg, examinering, certificaten en verklaringen en financieringsmogelijkheden. In dit artikel staat dat in de Entree (als 1- jarige opleiding) een BSA uiterlijk 4 maanden na aanvang gegeven moet worden. Informatie van de rijksoverheid over BSA In omgeving afspraken maken Inspectierapport (onder meer over drempelloze instroom) Intake Interactieve kaart van Sterk Beroepsonderwijs Interdepartementaal beleidsonderzoek: Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt in beeld Kabinetsreactie op beleidsonderzoek jongeren met afstand tot arbeidsmarkt Kaderdocument Instroom Entree (versie 0.3). Laatste versie van de WEB Leeromgeving inrichten Met onderwijs afspraken maken Met partners afspraken maken Nazorg voorbereiden Nieuwsbrief CEM over rekenen en Entree Onderwijs uitvoeren Onderzoek over andere manieren van verantwoorden van de diplomabeslissing (IVA) Overheidsregeling (OCW) regionale aanpak voortijdig schoolverlaten geldig tot 1 mei 2025. Praktische handreiking in het kader van passend onderwijs Regelmatig geupdate vragen en antwoorden van de Mbo brigade over de Mbo verklaring Servicedocument van de MBO raad met tips over de praktijkovereenkomst die nodig is voor de BPV Servicedocument wat is wel en niet mogelijk voor aanpassingen van examens Spiekbriefje van het Kennispunt Onderwijs en Examinering Spiekbriefje van Kennispunt Onderwijs en Examinering Uitgewerkt antwoord op Kennisrotonde Vanaf augustus 2021 ontvangen studenten jonger dan 23 jaar, die het mbo zonder startkwalificatie, diploma of certificaat verlaten, een mbo-verklaring. Ook andere studenten krijgen een mbo-verklaring als ze erom vragen. De mbo-verklaring vervangt de huidige instellingsverklaring. In de mbo-verklaring worden de resultaten opgenomen die de student wél heeft behaald.De mbo-verklaring kan zo bijdragen aan het vinden van werk en/of terugkeer naar het mbo. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (maart 2022) Veel Entreestudenten beginnen hun opleiding met een leerachterstand bij taal. In hoofdstuk 3 van deze handleiding staan 10 uitgewerkte, formatieve taalopdrachten die snel en gericht inzicht geven in de achterstanden van de studenten. Op basis hiervan kan onderwijs op maat worden ingezet. De toetstechnieken zijn ontwikkeld door onderzoekers van ITTA, Universiteit Utrecht en ECBO en vallen onder het NRO-project ‘Grip op leerpotentieel’. Vraag/antwoord Kennisrotonde:Welke persoonlijke competenties moet een entreestudent hebben ontwikkeld om succesvol te kunnen instromen in een opleiding op mbo-niveau 2? Website Kennispunt MBO Leven Lang Ontwikkelen. Website met informatie over wet- en regelgeving van LOB in het mbo. Website om erkende leerbedrijven te vinden voor de BPV Website over samenwerking drie mbo-instellingen met studenten op Entree-niveau in regio Utrecht: MBO Utrecht, Yuverta (voorheen Wellant) en ROC Midden Nederland. Website van 'SchoolWerkt' (samenwerking van 27 partners in de regio Utrecht) gericht op vermindering voortijdig schoolverlaten.