Overzicht alle koppelingen: verschil tussen versies
Regel 9: | Regel 9: | ||
|?Sub=Onderdeel | |?Sub=Onderdeel | ||
|?Kennis=Kennisbank | |?Kennis=Kennisbank | ||
− | |format= | + | |format=table |
|limit=300 | |limit=300 | ||
|headers=show | |headers=show |
Versie van 23 nov 2021 17:18
Overzicht alle koppelingen
(Opmerking: Dit is een voorlopige lijst die nog volop in ontwikkeling is. De meeste koppelingen zijn bij de genoemde onderwerpen aangedragen. Het is goed mogelijk om in latere versies namen en/of koppelplaatsen te veranderen en uit te breiden).
Handreiking/document | Infobox | Inhoudsgebied | Onderdeel | Kennisbank |
---|---|---|---|---|
001 | Spiekbriefje van het Kennispunt Onderwijs en Examinering | Leeromgeving inrichten Begeleiden | ||
002 | Onderzoek over andere manieren van verantwoorden van de diplomabeslissing (IVA) | Diplomeren en certificeren | ||
003 | Artikel 7.2.2 WEB | Examineren Met onderwijs afspraken maken | ||
004 | Door SBB geactualiseerde versie van april 2021. | Bpv organiseren | ||
005 | Handreiking (2020) uit Regio Arnhem | Intake Aanmelden | ||
006 | Vraag/antwoord Kennisrotonde:Welke persoonlijke competenties moet een entreestudent hebben ontwikkeld om succesvol te kunnen instromen in een opleiding op mbo-niveau 2? | Met onderwijs afspraken maken Nazorg voorbereiden | ||
007 | Blader door het interactieve dashboard en bekijk actuele informatie. | |||
008 | Actueel SBB-overzicht van kwalificatiedossiers op niveau 1. | Intake In omgeving afspraken maken | ||
009 | Handreiking Samen werk maken van arbeidsmarktroute entree (SBB, november 2020). | Met partners afspraken maken Nazorg voorbereiden | ||
010 | Examineren | |||
011 | Inspectierapport (onder meer over drempelloze instroom) | Doelgroepen informeren In omgeving afspraken maken Behoefte onderzoeken | ||
012 | Interdepartementaal beleidsonderzoek: Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt in beeld | |||
013 | Kabinetsreactie op beleidsonderzoek jongeren met afstand tot arbeidsmarkt | |||
014 | Kaderdocument Instroom Entree (versie 0.3). | |||
015 | De website van Ingrado (ontstaan uit landelijke organisaties gericht op leerplicht en voortijdig schoolverlaten). | |||
016 | Website Kennispunt MBO Leven Lang Ontwikkelen. | Begeleiden | ||
017 | De Kennisrotonde is een uniek loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek, en is onderdeel van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). | |||
018 | Spiekbriefje van Kennispunt Onderwijs en Examinering | Leeromgeving inrichten | ||
019 | Dit document informeert u over de rol van het onderwijs in het bpv-protocol en bevat praktische tips voor succesvol praktijkleren. | Bpv organiseren | ||
020 | Website met informatie over wet- en regelgeving van LOB in het mbo. | Begeleiden | ||
021 | Regelmatig geupdate vragen en antwoorden van de Mbo brigade over de Mbo verklaring | Examineren Nazorg voorbereiden | ||
022 | Overheidsregeling (OCW) regionale aanpak voortijdig schoolverlaten geldig tot 1 mei 2025. | Nazorg voorbereiden Begeleiden | ||
023 | Advies uit 2020 over de rekeneisen in het mbo van de Expertgroep Herijking Rekeneisen mbo | |||
024 | Brochure (2016) van Platform Praktijkonderwijs. | In omgeving afspraken maken | ||
025 | Website over samenwerking drie mbo-instellingen met studenten op Entree-niveau in regio Utrecht: MBO Utrecht, Yuverta (voorheen Wellant) en ROC Midden Nederland. | In omgeving afspraken maken | ||
026 | Handreiking Regionale Mobiliteitsteams afkomstig van Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt. | In omgeving afspraken maken | ||
027 | Website van 'SchoolWerkt' (samenwerking van 27 partners in de regio Utrecht) gericht op vermindering voortijdig schoolverlaten. | Met partners afspraken maken Met onderwijs afspraken maken Nazorg voorbereiden | ||
028 | Informatie van de rijksoverheid over BSA | Nazorg voorbereiden Begeleiden | ||
029 | Laatste versie van de WEB | |||
030 | De officiële 6 grondslagen van de AVG | Begeleiden | ||
031 | 45 minuten bespreking hoe studenten te begeleiden voor praktijkopleiders. NB Er wordt gevraagd een (gratis) account aan te maken. | Begeleiden Bpv organiseren | ||
032 | Handreiking van Kennispunt MBO, SBB en ministerie OCW | |||
033 | Uitgewerkt antwoord op Kennisrotonde | Leeromgeving inrichten Onderwijs uitvoeren | ||
034 | Actueel servicedocument van de MBO Raad | Bpv organiseren | ||
035 | Praktische handreiking in het kader van passend onderwijs | Begeleiden Bpv organiseren | ||
036 | Interactieve kaart van Sterk Beroepsonderwijs | Met partners afspraken maken Met onderwijs afspraken maken In omgeving afspraken maken | ||
037 | Brochure uit 2020 van Ministerie van OCW | |||
038 | In dit artikel staat dat in de Entree (als 1- jarige opleiding) een BSA uiterlijk 4 maanden na aanvang gegeven moet worden. | Nazorg voorbereiden Begeleiden | ||
039 | Servicedocument wat is wel en niet mogelijk voor aanpassingen van examens | Examineren | ||
040 | Met partners afspraken maken Diplomeren en certificeren | |||
041 | Nieuwsbrief CEM over rekenen en Entree | Onderwijs uitvoeren Examineren | ||
042 | Vanaf augustus 2021 ontvangen studenten jonger dan 23 jaar, die het mbo zonder startkwalificatie, diploma of certificaat verlaten, een mbo-verklaring. Ook andere studenten krijgen een mbo-verklaring als ze erom vragen. De mbo-verklaring vervangt de huidige instellingsverklaring. In de mbo-verklaring worden de resultaten opgenomen die de student wél heeft behaald.De mbo-verklaring kan zo bijdragen aan het vinden van werk en/of terugkeer naar het mbo. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (maart 2022) | Examineren Diplomeren en certificeren | ||
043 | Een mbo-certificaat is het bewijs dat een student een door OCW vastgesteld onderdeel van een mbo-opleiding heeft behaald. De mbo-certificaten zijn vooral bedoeld voor bij-, op- en omscholing van werkenden en werkzoekenden. Met als doel dat zij breder inzetbaar worden en/of weer voldoen aan de nieuwe eisen van een veranderd beroep. In de Regeling certificaten middelbaar beroepsonderwijs is opgenomen aan welke beroepsgerichte onderdelen en keuzedelen een certificaat is verbonden. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (augustus 2022) | Examineren Diplomeren en certificeren | ||
044 | In de brochure wordt onder meer ingegaan op de mogelijkheden voor maatwerk bij de bol en bbl, de derde leerweg, examinering, certificaten en verklaringen en financieringsmogelijkheden. | Leeromgeving inrichten Onderwijs uitvoeren Examineren | ||
045 | Algemene informatie over leren in de praktijk. De beroepspraktijkvorming (bpv) bij een leerbedrijf, ook wel de leerbaan of stage genoemd, is een verplicht onderdeel van iedere mbo-opleiding. | Bpv organiseren | ||
046 | De minimale urennorm voor onderwijs en bpv in BOL en BBL bij de Entree | Leeromgeving inrichten Bpv organiseren | ||
047 | Website om erkende leerbedrijven te vinden voor de BPV | Bpv organiseren | ||
048 | Servicedocument van de MBO raad met tips over de praktijkovereenkomst die nodig is voor de BPV | Bpv organiseren | ||
049 | Entree biedt iedereen een passende plek. Brochure van de MBOraad | |||
050 | Deze handreiking neemt je mee langs de route die de entreestudent aflegt vanaf de start van de opleiding tot aan het hebben van een baan. | Leeromgeving inrichten Met partners afspraken maken | ||
051 | Een voorbeeld uit de regio Utrecht hoe jongeren worden begeleid na uitval op school via diverse programma's. Klaar voor werk is erop gericht een geschikte arbeidsroute te vinden met partnerorganisaties in de regio. | Met partners afspraken maken Nazorg voorbereiden | ||
052 | Een uitgave van het Nederlands Jeugd Instituut. Op het thema aansluiting Entree naar Arbeidsmarkt geeft de brochure handvatten voor Gemeenten en MBO om regionale samenwerking te verstevigen en effectief te maken. | Met partners afspraken maken Nazorg voorbereiden In omgeving afspraken maken | ||
053 | Veel Entreestudenten beginnen hun opleiding met een leerachterstand bij taal. In hoofdstuk 3 van deze handleiding staan 10 uitgewerkte, formatieve taalopdrachten die snel en gericht inzicht geven in de achterstanden van de studenten. Op basis hiervan kan onderwijs op maat worden ingezet. De toetstechnieken zijn ontwikkeld door onderzoekers van ITTA, Universiteit Utrecht en ECBO en vallen onder het NRO-project ‘Grip op leerpotentieel’. | Onderwijs uitvoeren Begeleiden | ||
054 | Basisinformatie, vuistregels om te hanteren bij taallessen. Met name voor beginnende docenten handig | Onderwijs uitvoeren Begeleiden | ||
055 | De rekenkaarten zijn ontwikkeld door de Coörporatie Examens MBO. De kaarten zijn bedoeld als hulpmiddel voor studenten bij het nieuwe rekenen (augustus 2022). In dit document worden de achtergrond en de gemaakte keuzes voor de kaarten verantwoord. De kaarten zelf zijn te vinden via cem_rekenkaarten_2022_v02.pdf (examensmbo.nl) | Onderwijs uitvoeren Begeleiden | ||
056 | Dit document gaat in op het feit dat er steeds meer NT2-studenten het mbo instromen. Ook Entree heeft hiermee te maken. Het document biedt informatie over de examinering Nederlands, extra tijd voor taal, handreikingen t.a.v. taalbeleid en financieringsmogelijkheden voor taal. Via diverse links wordt dieper op deze thema's ingegaan. | Begeleiden |