Dit is de ontwikkelsite van de digitale tool Entree (versie 0.9 vanaf 1 juli 2022)

Overzicht alle koppelingen: verschil tussen versies

Regel 6: Regel 6:
 
  |?Linknaam=Handreiking/document
 
  |?Linknaam=Handreiking/document
 
  |?Infobox
 
  |?Infobox
  |?Wereld=Gebied
+
  |?Wereld=Perspectief
  |?Sub=Rubriek
+
  |?Sub=Onderdeel
 
  |?Kennis=Kennisbank
 
  |?Kennis=Kennisbank
 
  |format=table
 
  |format=table

Versie van 1 apr 2022 08:46

Overzicht alle koppelingen

(Opmerking: Dit is een voorlopige lijst die nog volop in ontwikkeling is. De meeste koppelingen zijn bij de genoemde onderwerpen aangedragen. Het is goed mogelijk om in latere versies namen en/of koppelplaatsen te veranderen en uit te breiden).

Handreiking/documentInfoboxPerspectiefOnderdeelKennisbank
001Spiekbriefje van het Kennispunt Onderwijs en ExamineringLeeromgeving inrichten
Begeleiden
002Onderzoek over andere manieren van verantwoorden van de diplomabeslissing (IVA)Diplomeren en certificeren
003Artikel 7.2.2 WEBExamineren
Met onderwijs afspraken maken
004Door SBB geactualiseerde versie van april 2021.Bpv organiseren
005Handreiking (2020) uit Regio ArnhemIntake
Aanmelden
006Vraag/antwoord Kennisrotonde:Welke persoonlijke competenties moet een entreestudent hebben ontwikkeld om succesvol te kunnen instromen in een opleiding op mbo-niveau 2?Met onderwijs afspraken maken
Nazorg voorbereiden
007Blader door het interactieve dashboard en bekijk actuele informatie.
008Actueel SBB-overzicht van kwalificatiedossiers op niveau 1.Intake
In omgeving afspraken maken
009Handreiking Samen werk maken van arbeidsmarktroute entree (SBB, november 2020).Met partners afspraken maken
Nazorg voorbereiden
010Examineren
011Inspectierapport (onder meer over drempelloze instroom)Doelgroepen informeren
In omgeving afspraken maken
Behoefte onderzoeken
012Interdepartementaal beleidsonderzoek: Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt in beeld
013Kabinetsreactie op beleidsonderzoek jongeren met afstand tot arbeidsmarkt
014Kaderdocument Instroom Entree (versie 0.3).
015De website van Ingrado (ontstaan uit landelijke organisaties gericht op leerplicht en voortijdig schoolverlaten).
016Website Kennispunt MBO Leven Lang Ontwikkelen.Begeleiden
017De Kennisrotonde is een uniek loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek, en is onderdeel van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
018Spiekbriefje van Kennispunt Onderwijs en ExamineringLeeromgeving inrichten
019Dit document informeert u over de rol van het onderwijs in het bpv-protocol en bevat praktische tips voor succesvol praktijkleren.Bpv organiseren
020Website met informatie over wet- en regelgeving van LOB in het mbo.Begeleiden
021Regelmatig geupdate vragen en antwoorden van de Mbo brigade over de Mbo verklaringExamineren
Nazorg voorbereiden
022Overheidsregeling (OCW) regionale aanpak voortijdig schoolverlaten geldig tot 1 mei 2025.Nazorg voorbereiden
Begeleiden
023Advies uit 2020 over de rekeneisen in het mbo van de Expertgroep Herijking Rekeneisen mbo
024Brochure (2016) van Platform Praktijkonderwijs.In omgeving afspraken maken
025Website over samenwerking drie mbo-instellingen met studenten op Entree-niveau in regio Utrecht: MBO Utrecht, Yuverta (voorheen Wellant) en ROC Midden Nederland.In omgeving afspraken maken
026Handreiking Regionale Mobiliteitsteams afkomstig van Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt.In omgeving afspraken maken
027Website van 'SchoolWerkt' (samenwerking van 27 partners in de regio Utrecht) gericht op vermindering voortijdig schoolverlaten.Met partners afspraken maken
Met onderwijs afspraken maken
Nazorg voorbereiden
028Informatie van de rijksoverheid over BSANazorg voorbereiden
Begeleiden
029Laatste versie van de WEB
030De officiële 6 grondslagen van de AVGBegeleiden
03145 minuten bespreking hoe studenten te begeleiden voor praktijkopleiders. NB Er wordt gevraagd een (gratis) account aan te maken.Begeleiden
Bpv organiseren
032Handreiking van Kennispunt MBO, SBB en ministerie OCW
033Uitgewerkt antwoord op KennisrotondeLeeromgeving inrichten
Onderwijs uitvoeren
034Actueel servicedocument van de MBO RaadBpv organiseren
035Praktische handreiking in het kader van passend onderwijsBegeleiden
Bpv organiseren
036Interactieve kaart van Sterk BeroepsonderwijsMet partners afspraken maken
Met onderwijs afspraken maken
In omgeving afspraken maken
037Brochure uit 2020 van Ministerie van OCW
038In dit artikel staat dat in de Entree (als 1- jarige opleiding) een BSA uiterlijk 4 maanden na aanvang gegeven moet worden.Nazorg voorbereiden
Begeleiden
039Servicedocument wat is wel en niet mogelijk voor aanpassingen van examensExamineren
040Met partners afspraken maken
Diplomeren en certificeren
041Nieuwsbrief CEM over rekenen en EntreeOnderwijs uitvoeren
Examineren
042Vanaf augustus 2021 ontvangen studenten jonger dan 23 jaar, die het mbo zonder startkwalificatie, diploma of certificaat verlaten, een mbo-verklaring. Ook andere studenten krijgen een mbo-verklaring als ze erom vragen. De mbo-verklaring vervangt de huidige instellingsverklaring. In de mbo-verklaring worden de resultaten opgenomen die de student wél heeft behaald.De mbo-verklaring kan zo bijdragen aan het vinden van werk en/of terugkeer naar het mbo. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (maart 2022)Examineren
Diplomeren en certificeren
043Een mbo-certificaat is het bewijs dat een student een door OCW vastgesteld onderdeel van een mbo-opleiding heeft behaald. De mbo-certificaten zijn vooral bedoeld voor bij-, op- en omscholing van werkenden en werkzoekenden. Met als doel dat zij breder inzetbaar worden en/of weer voldoen aan de nieuwe eisen van een veranderd beroep. In de Regeling certificaten middelbaar beroepsonderwijs is opgenomen aan welke beroepsgerichte onderdelen en keuzedelen een certificaat is verbonden. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (augustus 2022)Examineren
Diplomeren en certificeren
044In de brochure wordt onder meer ingegaan op de mogelijkheden voor maatwerk bij de bol en bbl, de derde leerweg, examinering, certificaten en verklaringen en financieringsmogelijkheden.Leeromgeving inrichten
Onderwijs uitvoeren
Examineren
045Algemene informatie over leren in de praktijk. De beroepspraktijkvorming (bpv) bij een leerbedrijf, ook wel de leerbaan of stage genoemd, is een verplicht onderdeel van iedere mbo-opleiding.Bpv organiseren
046De minimale urennorm voor onderwijs en bpv in BOL en BBL bij de EntreeLeeromgeving inrichten
Bpv organiseren
047Website om erkende leerbedrijven te vinden voor de BPVBpv organiseren
048Servicedocument van de MBO raad met tips over de praktijkovereenkomst die nodig is voor de BPVBpv organiseren
049Entree biedt iedereen een passende plek. Brochure van de MBOraad
050Deze handreiking neemt je mee langs de route die de entreestudent aflegt vanaf de start van de opleiding tot aan het hebben van een baan.Leeromgeving inrichten
Met partners afspraken maken
051Een voorbeeld uit de regio Utrecht hoe jongeren worden begeleid na uitval op school via diverse programma's. Klaar voor werk is erop gericht een geschikte arbeidsroute te vinden met partnerorganisaties in de regio.Met partners afspraken maken
Nazorg voorbereiden
052Een uitgave van het Nederlands Jeugd Instituut. Op het thema aansluiting Entree naar Arbeidsmarkt geeft de brochure handvatten voor Gemeenten en MBO om regionale samenwerking te verstevigen en effectief te maken.Met partners afspraken maken
Nazorg voorbereiden
In omgeving afspraken maken
053Veel Entreestudenten beginnen hun opleiding met een leerachterstand bij taal. In hoofdstuk 3 van deze handleiding staan 10 uitgewerkte, formatieve taalopdrachten die snel en gericht inzicht geven in de achterstanden van de studenten. Op basis hiervan kan onderwijs op maat worden ingezet. De toetstechnieken zijn ontwikkeld door onderzoekers van ITTA, Universiteit Utrecht en ECBO en vallen onder het NRO-project ‘Grip op leerpotentieel’.Onderwijs uitvoeren
Begeleiden
054Basisinformatie, vuistregels om te hanteren bij taallessen. Met name voor beginnende docenten handigOnderwijs uitvoeren
Begeleiden
055De rekenkaarten zijn ontwikkeld door de Coörporatie Examens MBO. De kaarten zijn bedoeld als hulpmiddel voor studenten bij het nieuwe rekenen (augustus 2022). In dit document worden de achtergrond en de gemaakte keuzes voor de kaarten verantwoord. De kaarten zelf zijn te vinden via cem_rekenkaarten_2022_v02.pdf (examensmbo.nl)Onderwijs uitvoeren
Begeleiden
056Dit document gaat in op het feit dat er steeds meer NT2-studenten het mbo instromen. Ook Entree heeft hiermee te maken. Het document biedt informatie over de examinering Nederlands, extra tijd voor taal, handreikingen t.a.v. taalbeleid en financieringsmogelijkheden voor taal. Via diverse links wordt dieper op deze thema's ingegaan.Begeleiden