Overzicht alle koppelingen: verschil tussen versies
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 3: | Regel 3: | ||
(Opmerking: Dit is een voorlopige lijst die nog volop in ontwikkeling is. De meeste koppelingen zijn bij de genoemde onderwerpen aangedragen. Het is goed mogelijk om in latere versies namen en/of koppelplaatsen te veranderen en uit te breiden).<br> | (Opmerking: Dit is een voorlopige lijst die nog volop in ontwikkeling is. De meeste koppelingen zijn bij de genoemde onderwerpen aangedragen. Het is goed mogelijk om in latere versies namen en/of koppelplaatsen te veranderen en uit te breiden).<br> | ||
− | {{#ask: [[Bron::+]] | + | {{#ask: [[Bron::+]] |
− | |?Linknaam= | + | |?Linknaam=ID |
+ | |?Naam=Schermnaam | ||
|?Infobox=Toelichting | |?Infobox=Toelichting | ||
|?Perspectief=Perspectief|+filter=value|+hide=no|+value filter collapsible=uncollapsed | |?Perspectief=Perspectief|+filter=value|+hide=no|+value filter collapsible=uncollapsed | ||
|?Sub=Onderdeel|+filter=value|+hide=no|+value filter collapsible=collapsed | |?Sub=Onderdeel|+filter=value|+hide=no|+value filter collapsible=collapsed | ||
− | |Toolbox=Toolbox | + | |?Toolbox=Toolbox |
|format=filtered | |format=filtered | ||
|views=table | |views=table |
Huidige versie van 24 apr 2022 om 23:49
Overzicht alle koppelingen
(Opmerking: Dit is een voorlopige lijst die nog volop in ontwikkeling is. De meeste koppelingen zijn bij de genoemde onderwerpen aangedragen. Het is goed mogelijk om in latere versies namen en/of koppelplaatsen te veranderen en uit te breiden).
ID | Schermnaam | Toelichting | Perspectief | Onderdeel | Toolbox |
---|---|---|---|---|---|
001 | Keuzedelen voor remediëring? | Spiekbriefje van het Kennispunt Onderwijs en Examinering | Onderwijs | Leeromgeving inrichten Begeleiden |
|
002 | Anders verantwoorden van de diplomabeslissing | Onderzoek over andere manieren van verantwoorden van de diplomabeslissing (IVA) | Onderwijs | Diplomeren en certificeren | |
003 | Wetsartikel over Onderscheid beroepsopleidingen; niveau; leerwegen | Artikel 7.2.2 WEB | Uitstroom Nazorg |
Examineren Met onderwijs afspraken maken |
Wet- en regelgeving |
004 | Bpv protocol | Door SBB geactualiseerde versie van april 2021. | Onderwijs | Bpv organiseren | Wet- en regelgeving |
005 | Brochure Warme Overdracht (regio Arnhem) | Handreiking (2020) uit Regio Arnhem | Instroom Verbinding |
Intake Aanmelden |
Praktijkvoorbeelden |
006 | Competenties om door te stromen naar niveau 2 | Vraag/antwoord Kennisrotonde:Welke persoonlijke competenties moet een entreestudent hebben ontwikkeld om succesvol te kunnen instromen in een opleiding op mbo-niveau 2? | Onderwijs Nazorg |
Met onderwijs afspraken maken Nazorg voorbereiden |
|
007 | Uitgebreid dashboard Entree (SBB) | Blader door het interactieve dashboard en bekijk actuele informatie. | Stelselinformatie Cijfers en feiten |
||
008 | Kwalificatiedossiers Entree | Actueel SBB-overzicht van kwalificatiedossiers op niveau 1. | Verbinding | Intake In omgeving afspraken maken |
Stelselinformatie |
009 | Handreiking Arbeidsmarktroute Entree | Handreiking Samen werk maken van arbeidsmarktroute entree (SBB, november 2020). | Nazorg Verbinding |
Met partners afspraken maken Nazorg voorbereiden |
Praktische informatie |
010 | Examenleveranciers Entree | Uitstroom | Examineren | ||
011 | Toegankelijkheid Entree - Inspectierapport (2018) | Inspectierapport (onder meer over drempelloze instroom) | Verbinding | Doelgroepen informeren In omgeving afspraken maken Behoefte onderzoeken |
Onderzoek en ontwikkeling |
012 | Beleidsonderzoek jongeren met afstand tot arbeidsmarkt | Interdepartementaal beleidsonderzoek: Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt in beeld | Onderwijs | Beleid Onderzoek en ontwikkeling |
|
013 | Kabinetsreactie beleidsonderzoek jongeren met afstand tot arbeidsmarkt | Kabinetsreactie op beleidsonderzoek jongeren met afstand tot arbeidsmarkt | Uitstroom Nazorg |
Beleid | |
014 | Kaderdocument instroom Entree (Btg Entree) | Kaderdocument Instroom Entree (versie 0.3). | Instroom | ||
015 | Kennisbank gericht op leerplicht en VSV (Ingrado) | De website van Ingrado (ontstaan uit landelijke organisaties gericht op leerplicht en voortijdig schoolverlaten). | Uitstroom Nazorg |
Stelselinformatie | |
016 | Website Kennispunt MBO Leven Lang Ontwikkelen | Website Kennispunt MBO Leven Lang Ontwikkelen. | Verbinding | Begeleiden | Wet- en regelgeving |
017 | Website Kennisrotonde | De Kennisrotonde is een uniek loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek, en is onderdeel van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). | Onderzoek en ontwikkeling | ||
018 | Keuzedelen in de Entree | Spiekbriefje van Kennispunt Onderwijs en Examinering | Onderwijs | Leeromgeving inrichten | |
019 | Optimale uitvoering BPV | Dit document informeert u over de rol van het onderwijs in het bpv-protocol en bevat praktische tips voor succesvol praktijkleren. | Onderwijs | Bpv organiseren | |
020 | Website Landelijk expertisepunt LOB | Website met informatie over wet- en regelgeving van LOB in het mbo. | Onderwijs | Begeleiden | Wet- en regelgeving |
021 | FAQ Mbo-verklaring | Regelmatig geupdate vragen en antwoorden van de Mbo brigade over de Mbo verklaring | Uitstroom | Examineren Nazorg voorbereiden |
Wet- en regelgeving |
022 | Regeling regionale aanpak VSV 2020–2024 | Overheidsregeling (OCW) regionale aanpak voortijdig schoolverlaten geldig tot 1 mei 2025. | Uitstroom Nazorg |
Nazorg voorbereiden Begeleiden |
Wet- en regelgeving |
023 | Rekeneisen voor het mbo (advies 2020) | Advies uit 2020 over de rekeneisen in het mbo van de Expertgroep Herijking Rekeneisen mbo | Onderwijs | Praktische informatie | |
024 | Samenwerking pro-mbo: Entree naar de toekomst | Brochure (2016) van Platform Praktijkonderwijs. | Instroom Verbinding |
In omgeving afspraken maken | |
025 | Samenwerking Entree onderwijs regio Utrecht | Website over samenwerking drie mbo-instellingen met studenten op Entree-niveau in regio Utrecht: MBO Utrecht, Yuverta (voorheen Wellant) en ROC Midden Nederland. | Instroom Verbinding |
In omgeving afspraken maken | Praktijkvoorbeelden |
026 | Scholing via praktijkleren in het mbo | Handreiking Regionale Mobiliteitsteams afkomstig van Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt. | Instroom Verbinding |
In omgeving afspraken maken | Praktijkvoorbeelden |
027 | Schoolwerktagenda regio Utrecht | Website van 'SchoolWerkt' (samenwerking van 27 partners in de regio Utrecht) gericht op vermindering voortijdig schoolverlaten. | Uitstroom Nazorg |
Met partners afspraken maken Met onderwijs afspraken maken Nazorg voorbereiden |
Praktijkvoorbeelden |
028 | Wat is het bindend studieadvies in het mbo? | Informatie van de rijksoverheid over BSA | Uitstroom Onderwijs |
Nazorg voorbereiden Begeleiden |
|
029 | Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) | Laatste versie van de WEB | Wet- en regelgeving | ||
030 | Hoe zit het met het delen en verwerken van persoonsgegevens? | De officiële 6 grondslagen van de AVG | Begeleiden | Wet- en regelgeving Praktische informatie |
|
031 | SBB webinar Begeleiden op maat | 45 minuten bespreking hoe studenten te begeleiden voor praktijkopleiders. NB Er wordt gevraagd een (gratis) account aan te maken. | Onderwijs | Begeleiden Bpv organiseren |
|
032 | Handreiking certificaten | Handreiking van Kennispunt MBO, SBB en ministerie OCW | Praktische informatie | ||
033 | Wat werkt bij praktijksimulaties in de leeromgeving | Uitgewerkt antwoord op Kennisrotonde | Onderwijs | Leeromgeving inrichten Onderwijs uitvoeren |
|
034 | Servicedocument praktijkovereenkomst 2021-2022 | Actueel servicedocument van de MBO Raad | Onderwijs | Bpv organiseren | |
035 | Bpv handboek voor de begeleiding van studenten met extra ondersteuningsbehoefte | Praktische handreiking in het kader van passend onderwijs | Onderwijs | Begeleiden Bpv organiseren |
|
036 | Digitale kaart Samenwerking vmbo mbo bedrijfsleven | Interactieve kaart van Sterk Beroepsonderwijs | Nazorg Verbinding |
Met partners afspraken maken Met onderwijs afspraken maken In omgeving afspraken maken |
|
037 | Brochure Ruimte in regels | Brochure uit 2020 van Ministerie van OCW | Uitstroom Onderwijs |
Wet- en regelgeving | |
038 | Wetsartikel over BSA | In dit artikel staat dat in de Entree (als 1- jarige opleiding) een BSA uiterlijk 4 maanden na aanvang gegeven moet worden. | Uitstroom Onderwijs |
Nazorg voorbereiden Begeleiden |
Wet- en regelgeving |
039 | Aanpassing examens voor studenten met extra ondersteuning | Servicedocument wat is wel en niet mogelijk voor aanpassingen van examens | Uitstroom | Examineren | |
040 | Handreiking LLO - MBO certificaten | Uitstroom Onderwijs |
Met partners afspraken maken Diplomeren en certificeren |
||
041 | Iedere entree student kan een stapje vooruit | Nieuwsbrief CEM over rekenen en Entree | Uitstroom Onderwijs |
Onderwijs uitvoeren Examineren |
|
042 | MBO verklaring | Vanaf augustus 2021 ontvangen studenten jonger dan 23 jaar, die het mbo zonder startkwalificatie, diploma of certificaat verlaten, een mbo-verklaring. Ook andere studenten krijgen een mbo-verklaring als ze erom vragen. De mbo-verklaring vervangt de huidige instellingsverklaring. In de mbo-verklaring worden de resultaten opgenomen die de student wél heeft behaald.De mbo-verklaring kan zo bijdragen aan het vinden van werk en/of terugkeer naar het mbo. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (maart 2022) | Uitstroom | Examineren Diplomeren en certificeren |
|
043 | MBO certificaat | Een mbo-certificaat is het bewijs dat een student een door OCW vastgesteld onderdeel van een mbo-opleiding heeft behaald. De mbo-certificaten zijn vooral bedoeld voor bij-, op- en omscholing van werkenden en werkzoekenden. Met als doel dat zij breder inzetbaar worden en/of weer voldoen aan de nieuwe eisen van een veranderd beroep. In de Regeling certificaten middelbaar beroepsonderwijs is opgenomen aan welke beroepsgerichte onderdelen en keuzedelen een certificaat is verbonden. Een handreiking van het Kennispunt Onderwijs en Examinering (augustus 2022) | Uitstroom Onderwijs |
Examineren Diplomeren en certificeren |
|
044 | Ruimte in Regels | In de brochure wordt onder meer ingegaan op de mogelijkheden voor maatwerk bij de bol en bbl, de derde leerweg, examinering, certificaten en verklaringen en financieringsmogelijkheden. | Uitstroom Onderwijs |
Leeromgeving inrichten Onderwijs uitvoeren Examineren |
|
045 | BPV en stage | Algemene informatie over leren in de praktijk. De beroepspraktijkvorming (bpv) bij een leerbedrijf, ook wel de leerbaan of stage genoemd, is een verplicht onderdeel van iedere mbo-opleiding. | Onderwijs | Bpv organiseren | |
046 | Urennorm onderwijstijd en bpv | De minimale urennorm voor onderwijs en bpv in BOL en BBL bij de Entree | Onderwijs | Leeromgeving inrichten Bpv organiseren |
|
047 | Stagemarkt | Website om erkende leerbedrijven te vinden voor de BPV | Onderwijs | Bpv organiseren | |
048 | Praktijkovereenkomst (POK of BPVO) | Servicedocument van de MBO raad met tips over de praktijkovereenkomst die nodig is voor de BPV | Onderwijs | Bpv organiseren | |
049 | Wat is Entree | Entree biedt iedereen een passende plek. Brochure van de MBOraad | Instroom | Stelselinformatie | |
050 | Samen werk maken van de arbeidsroute Entree | Deze handreiking neemt je mee langs de route die de entreestudent aflegt vanaf de start van de opleiding tot aan het hebben van een baan. | Uitstroom Onderwijs |
Leeromgeving inrichten Met partners afspraken maken |
|
051 | De arbeidsmarkt op na Entree | Een voorbeeld uit de regio Utrecht hoe jongeren worden begeleid na uitval op school via diverse programma's. Klaar voor werk is erop gericht een geschikte arbeidsroute te vinden met partnerorganisaties in de regio. | Uitstroom | Met partners afspraken maken Nazorg voorbereiden |
|
052 | Kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt | Een uitgave van het Nederlands Jeugd Instituut. Op het thema aansluiting Entree naar Arbeidsmarkt geeft de brochure handvatten voor Gemeenten en MBO om regionale samenwerking te verstevigen en effectief te maken. | Uitstroom Onderwijs |
Met partners afspraken maken Nazorg voorbereiden In omgeving afspraken maken |
|
053 | Formatief evalueren van Nederlands in het mbo | Veel Entreestudenten beginnen hun opleiding met een leerachterstand bij taal. In hoofdstuk 3 van deze handleiding staan 10 uitgewerkte, formatieve taalopdrachten die snel en gericht inzicht geven in de achterstanden van de studenten. Op basis hiervan kan onderwijs op maat worden ingezet. De toetstechnieken zijn ontwikkeld door onderzoekers van ITTA, Universiteit Utrecht en ECBO en vallen onder het NRO-project ‘Grip op leerpotentieel’. | Onderwijs | Onderwijs uitvoeren Begeleiden |
|
054 | Vuistregels voor betere taalprestaties | Basisinformatie, vuistregels om te hanteren bij taallessen. Met name voor beginnende docenten handig | Onderwijs | Onderwijs uitvoeren Begeleiden |
|
055 | Rekenkaarten Cooperatie Examens MBO | De rekenkaarten zijn ontwikkeld door de Coörporatie Examens MBO. De kaarten zijn bedoeld als hulpmiddel voor studenten bij het nieuwe rekenen (augustus 2022). In dit document worden de achtergrond en de gemaakte keuzes voor de kaarten verantwoord. De kaarten zelf zijn te vinden via cem_rekenkaarten_2022_v02.pdf (examensmbo.nl) | Onderwijs | Onderwijs uitvoeren Begeleiden |
|
056 | Onderwijs aan NT-2 ers, een Servicedocument van de MBOraad | Dit document gaat in op het feit dat er steeds meer NT2-studenten het mbo instromen. Ook Entree heeft hiermee te maken. Het document biedt informatie over de examinering Nederlands, extra tijd voor taal, handreikingen t.a.v. taalbeleid en financieringsmogelijkheden voor taal. Via diverse links wordt dieper op deze thema's ingegaan. | Onderwijs | Begeleiden |
Beroepspraktijkvorming (bpv) is onderwijs in de beroepspraktijk van het beroep, dus in een (leer)bedrijf of organisatie.
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven
Bedrijfstakgroep (btg) is de overlegstructuur van de verwante opleidingen in het Entree onderwijs. Zoals elke is de Btg Entree een platform voor in- en extern overleg van het scholenveld. De btg's hebben een directe verbinding met de sectorkamers bij SBB.
voortijdig school verlaten
Bindend Studie Advies
Elke student in het mbo is verplicht een deel van zijn opleiding in de beroepspraktijk te volgen. Om die beroepspraktijkvorming mogelijk te maken, moet een praktijkovereenkomst (ook wel Bpv-verbintenis, POK, BPVO of stagecontract genoemd) worden afgesloten.
Elke student in het mbo is verplicht een deel van zijn opleiding in de beroepspraktijk te volgen. Om die beroepspraktijkvorming mogelijk te maken, moet een praktijkovereenkomst (ook wel Bpv-verbintenis, POK, BPVO of stagecontract genoemd) worden afgesloten.
Elke student in het mbo is verplicht een deel van zijn opleiding in de beroepspraktijk te volgen. Om die beroepspraktijkvorming mogelijk te maken, moet een praktijkovereenkomst (ook wel Bpv-verbintenis, POK, BPVO of stagecontract genoemd) worden afgesloten.
Beoordeling van de voortgang van een student. De bevindingen uit een ontwikkelingsgerichte beoordeling kunnen worden gebruikt om te kijken of een student zich op bepaalde gebieden nog moet ontwikkelen. Deze beoordeling is geen onderdeel van het examen, maar maakt deel uit van het onderwijs. Wordt soms ook formatieve beoordeling genoemd. Formele tegenhanger van kwalificerende beoordeling.